Правильне освітлення - секрети пошуку та роботи з ним

Багато фотографів не використовують спалах, вважаючи природне освітлення достатнім для гарних фото. Світло є доступним для всіх у різноманітних формах, одночасно таке складне та магічне. Залежно від того, що ви плануєте знімати, можна шукати правильного природного світла чи створити потрібне освітлення самому. 

Що таке доступне освітлення?

Найперше, з'ясуємо значення слів. Для вуличного фотографа кращим джерелом світла є сонячне проміння, а якщо конкретніше, природне освітлення. До доступного оточуючого світла відносяться будь які джерела випромінювання, з якими можна працювати: лампочки, свічки, вогонь, неон і т.д.

Підходяще освітлення навколо нас - це прекрасна можливість для фотографа постаратися якнайкращим чином використати його при зйомці фото.

Винахідник George Eastman казав: "Світло робить фотографію. Огорнись ним. Милуйся ним. Люби його. Але, найперше, вивчи світло. Лиш це знання має цінність. Воно є ключем до фотографії".

Спочатку ми помічаємо дивовижно красиву розтягнену перспективу, що купається в променях призахідного сонця, а потім - похмуре сіре небо. Ось що мають на увазі, коли говорять про якість світла.

Якими є властивості світла?

Почнемо з очевидного. Властивості сонячного освітлення широко варіюються. 

Природне освітлення, захід сонця

Сонце, що падає прямо 

Сонце тепліше та м'якше на початку та наприкінці дня. Тіні є довгими й розсіяними. Це так звана Золота година. Багато ландшафтних фотографів не визнаватимуть будь яку іншу пору дня для роботи. Швидка порада: коли ви бачите на небі чудове поєднання оранжевих й червоних відтінків, встановіть баланс білого на Сонячний (Sunny). Бо налаштована на автоматичний баланс білого, камера намагатиметься компенсувати такі тони, вважаючи їх занадто теплими.

Протягом дня, коли сонце високо, світло від нього буде яскравим, а різкі тіні - короткими. Основним завданням тут буде правильне налаштування експозиції, бо між темними та світлими ділянками існуватиме величезний розрив. 

Під жорстким прямим сонячним промінням

Непряме сонячне освітлення

Йде мова про затінені ділянки, області з відбиттям освітлення, про бокове віконне світло та бліде сіре розсіяне освітлення, що пробивається крізь хмари.

Непряме сонце з вікна

Штучне світло

Оскільки, світло з нічного неба можна проігнорувати як занадто тьмяне, нам залишається штучне освітлення. З ним не менш складно працювати. Довколишнє освітлення може змінюватися по яскравості від свічки до сяйва стадіону. Воно може бути розташоване як на рівні землі, так і над головою. Джерел може бути декілька, і це ще не найгірше. Вони можуть рухатися!

Властивості та спрямованість світла 

Пряме сонце, майже над головою, короткі різкі тіні

Пряме сонячне світло над головою

Знімати портрет при прямому сонячному світлі, що над головою, зажорстко. Світло тоді буде яскравим та різким, як і тіні. Для вуличного фотографа немає можливості переміщувати предмет. В цьому випадку обов'язково потрібно зважити контрасти між світлими і темними областями, особливо на обличчях. Одяг моделі впливатиме на експозицію, темні матеріали швидше втрачають текстуру. Також врахуйте фон. Наприклад, невелика частина яскравого неба в кадрі може жахливо відволікати, тоді як інша частина світлини є достатньо збалансованою по експозиції.

Якщо у вас є можливість перемістити об'єкт, то ефект від прямих сонячних променів може бути пом'якшено, особливо, коли розташувати людину поруч з некольоровою стіною чи іншою відбиваючою поверхнею. Тоді світлі й темні ділянки стануть менше контрастувати, модель не буде мружитися. Розташування об'єкта в повністю затіненій області призведе до плоского освітлення,  практично без тіней. Так, експозицію буде легко налаштувати, але сама картинка виглядатиме необ'ємно, нецікаво. 

Відкритий затінок

Відкритий затінок, поєднання сонця та тіні

Такі ділянки відкривають гарні можливості додати глибини до зображень з прямим сонячним промінням. В якості затінювачів можуть бути дерева, відкриті дверні прорізи та тінисті алеї. Наведений вище приклад демонструє переваги тіні, що створена кількома парасольками.

Бічне чи віконне світло

Використання бічного освітлення або віконного, чи від проміння, що падає під низьким кутом, також породжує реальне відчуття глибини. З бічним світлом ви покажете найдрібніші текстури. Динамічний діапазон від світла до темряви в таких сценах значно скорочується. Зверніть увагу на контрастність - тепер вона працюватиме на більш горизонтальній площині, аніж у випадку з верхніми джерелами світла.

Розсіяне світло

Ледь видима кількість розсіяного світла на затемнених ділянках чи від захмареного неба спричинить проблеми з колірною температурою та загальною відсутністю глибини в зображеннях. Це не дуже важливо при вуличній фотографії, але може стати проблематичним для запланованої зйомки. 

Працюючи в середовищі зі штучним освітленням, ви зіткнетеся з тими ж факторами, що й при сонячному світлі, проте вони можуть навіть посилитися. Штучне освітлення часто ускладнює експозицію через зміщення колірних температур і значно нижчими рівнями світла.

Скільки світла у вас є?

Штучне слабке освітлення в приміщенні

Незалежно від якості та рівня, на якому є світло, вам дуже допоможуть відбиваючі поверхні. Для запланованих зйомок, зокрема, з моделями, срібні відбивачі є відмінним способом скерувати світло на предмет. Навіть ті, хто знімає природу, беруть із собою відбивачі, щоб зменшити ефект силуетів при зйомці на сонці. Не маєте ні відбивача, ані якихось альтернативних джерел світла? Тоді скоритайтесь білими стінами, блискучими підлогами чи скляними поверхнями.

В ситуаціях, де єдине доступне джерело освітлення є занадто слабким, гарна техніка дозволить вам зробити краще фото. Статичні предмети дозволять встановити довшу витримку. На різноманітних подіях, концертах, вечірках, весіллях всі покладаються на фотографів, які швидко все зафіксують. Це означає добрий об'єктив і, при необхідності, підвищену чутливість сенсора або ISO. 

Зауваження по експозиції

Експозиція залежить від діафрагми, витримки та ISO. Програма вашої камери буде рухати ці три фактори, щоб зняти правильно експоновану сцену. Насправді, ви є тою програмою, що має виміряти ідеальну експозицію. Важливою є лише ваша здатність бачити, куди падає світло, точки відбиття й тіньові ділянки

На замір експозиції впливатиме місце, на якому встановлена камера. При яскравому сонячному світлі можна збалансувати експозицію, наприклад, по світлій куртці моделі, щоб зменшити ефект від яскравого сонця. На якійсь події в приміщенні фіксувати експозицію краще ближче до землі, щоб загалом підвищити ясність. Для світлових ситуацій, де все більш-менш збалансовано, добре визначати експозицію по обличчю моделі. 

Не думайте, що автоматичний баланс білого збереже вашу картинку. Зйомка в RAW форматі дасть вам максимальний динамічний діапазон, на який здатна камера. І, хоча, баланс білого зазвичай фіксують на позначці "Авто", ви все одно свідомо підлаштовуйте його під власні потреби.

І ще одна пропозиція на завершення. При зніманні в RAW час від часу переглядайте щойно зняті світлини в монохромному режимі. Така ревізія зображень в чорно-білому дозволить вам бачити тільки освітленість сцени, оцінити гру світла. 

Без світла не було б і фотографії...

За матеріалами сайту digital-photography-school.com


 

 

 

Posted on August 2, 2016 and filed under світло.