+38 063 95 995 06
Статті

Як покращити результат зйомки в умовах недостатнього світла

Зйомки в умовах слабкого освітлення можуть мати хороший результат. Але це кидає вам, як фотографу, багато технічних викликів, які потрібно подолати.


pasta-lowl-light.jpg

Основними проблемами при зйомці з слабким освітленням є:


  • Можливо, ви не зможете використовувати настільки коротку витримку, щоб тримати камеру в руках;
  • Якщо ви використаєте високе ISO, ваші фотографії можуть бути дуже шумними;
  • Зйомка з відкритою діафрагмою може не дати вам достатньої глибини різкості для отримання необхідної кількості об'єктів у фокусі;
  • Ваші знімки можуть бути недоекспонованими і не матимуть деталей в тіні;
  • Можуть виникнути труднощі з фокусуванням.

Використання штативу може суттєво зменшити деякі з цих труднощів, але як щодо ситуацій, коли зйомка з рук є обов'язковою, наприклад як з вуличною фотографією? Або в місцях, де можуть заборонити використання штатива, як ресторан чи музей?


paris-low-light.jpg

Порада #1 – Використовуйте фікс об'єктив 


Не можна заперечувати, що зум об'єктиви є зручними, але даючи перевагу фікс об'єктиву, ваші зображення будуть набагато чіткішими.


Зум лінзи побудовані з додатковими скляними елементами, які рухаються для зближення. Більша кількість елементів всередині об'єктива сприяє дифракції - явищу оптичної фізики, що погіршує якість зображення. Дифракція об'єктива є причиною того, що фікс об'єктиви часто є набагато різкішими, ніж набагато дорожчі зум аналоги.


botanical-low-light.jpg

Порада #2 – Використовуйте пріорітет витримки


Ми вчили, що найкращий спосіб отримати чудові фотографії - завжди знімати в ручному режимі, але іноді це не так. Під час зйомки з слабким освітленням режим пріоритету витримки (Tv або S) допоможе вам краще керувати камерою.


Режим пріоритету витримки дозволяє встановити ISO та витримку затвора, тоді як камера підлаштовує найкращу діафрагму для умов освітлення, в яких ви працюєте.

Час витримки повинен бути достатньо коротким, щоб уникнути тремтіння камери. Ваші налаштування можуть змінюватися залежно від вашої фокусної відстані та розміру матриці камери. 


Наприклад, якщо ви знімаєте об'єктивом 50 мм на повнокадрову камеру, спробуйте 1/100 секунди та перевірте результат. Для кроп матриці треба подвоїти число фокусної відстані (тож 50 мм х 2 = 100 х 2 = 200 так 1/200).


Пам'ятайте, що це лише рекомендація. Ви можете відштовхнутись від цього. Ваша камера, об'єктив, який ви використовуєте, та оточення, в якому ви знімаєте - всі ці фактори вплинуть на ваш кінцевий результат.

 

Порада #3 – Використовуйте високе ISO


outdoors-night.jpg

Ваші зображення можуть бути шумними з високим ISO. Деякі камери краще працюють з високим ISO, а деякі гірше, але більшість сучасних дзеркальних і бездзеркальних фотоапаратів добре працюють на високих значеннях. Принаймні, достатньо, щоб отримати пристойний raw-файл для пост-обробки.


Lightroom і Photoshop добре працюють з шумами, але кращий результат дає програма Dfine від DxO’s Nik Collection. 


Перед тим як почати знімати в умовах слабкого освітлення, я рекомендую зробити ISO тест, щоб дізнатись, наскільки можна його піднімати. Також переглянте зображення в програмі пост-обробки, щоб проаналізувати і оцінити результат. Якщо шуму надто багато, то з обробкою зображення може мати пластиковий вигляд. 


Порада #4 – Використовуйте фокусування кнопкою на панелі


Багато з нас користуються автофокусом. Обидва, автофокус і ручний фокус мають свої переваги і недоліки.


Наприклад, використовуючи автофокус, дуже легко "промазати" з ширшою діафрагмою. Також, коли сцені бракує контрасту, що часто трапляєтьсяв умовах слабкого світла, об'єктив може не фокусуватись. В такому випадку, ви можете фокусуватись на краях яскравих частин і тоді міняти композицію. 


outdoors-low-light.jpg

Тоді вам необхідно буде фіксувати фокус або використовувати фокусування задньою кнопкою, щоб камера не перефокусовувалась з рухом камери. Функція фокусування на задній панелі переміщує тригер для фокусування від кнопки спуску затвора до задньої панелі камери. Якщо фокус не встановлено за допомогою кнопки спуску затвора, ваша камера не намагатиметься перефокусуватись під час зйомки. 


Я завжди користують кнопкою на панелі камери, неважливо, достатньо світла чи ні. 


Слабко освітлені портрети


Якщо вам потрібно знімати портрети в умовах слабкого світла без використання штатива, спробуйте стабілізацію зображення, якщо ваш об'єктив підтримує таку технологію. Це дозволяє уникнути мінімальних коливань від тремтіння рук.


Також стабілізація допоможе знімати з довшою витримкою, ніж довелось би без цієї функції. 


Знімати портрети можна і з ширшою діафрагмою. Також варто скористатись відбивачем, щоб додати трохи світла на лице моделі.


portrait-low-light.jpg

Портрет дитини був зроблений пізно вдень, без відбивача. Я змогла додати трохи яскравості, використовуючи Curves в Photoshop, і трохи пом'якшила правий бік її обличчя, щоб уникнути плям і кругів під очима, які часто з'являються на портретах з недостатнім освітленням.


Пост-обробка може зарадити деяким недолікам, що виникають при зйомці з слабким світлом, але, щоб отримати дійсно хороший результат, доведеться витратити дуже багато часу і зусиль.


Пейзажі з слабким освітленням


Зйомки в золоту чи синю години, коли світло низько - ідеальний час для пейзажних фото. Такі зйомки вимагають використання шатива. Також, необхідно контролювати витримку. 

При слабкому світлі в пейзажній зйомці використовуйте мануальний режим чи режим пріорітету діафрагми (Av). 


Ваша діафрагма має бути досить закритою, наприклад, f/8 чи f/11.


Закриття діафрагми до f/16 чи f/22 може спричинити дифракцію, незалежно від того, фікс чи зум об'єктив використовується. Зйомки з діафрагмою f/8 дадуть хорошу глибину різкості і достатньо чіткості. Окрім того, більшість об'єктивів працюють найкраще з такою діафрагмою. 


cityscape-low-light.jpg

Якщо бракує різкості, можете зробити три іденичні знімки з різними точками фокусу і з'єднати їх за допомогою функції focus stacking у Photoshop.

 

Зйомки в приміщенні


Можливо вам доведеться знімати в приміщенні, де недостатньо світла і де ви не зможете використати спалах, наприклад, музей чи ресторан. В цьому випадку ви можете використати високе ISO чи пріорітет витримки.  


Для зйомки таких об'єктів як їжа чи натюрморт, розташуйтесь коло вікна, використовуйте довгу витримку і штатив. Також користуйтесь відбивачем, щоб підсвітити об'єкт. 


still-life-low-light.jpg

Підсумок


Ключ до отримання хороших результатів зі зйомок в умовах слабкого освітлення - розуміння принципів, описаних вище. Потрібно виділити трохи часу, щоб тренуватися і аналізувати те, що ви бачите. Удачі!


Автор: Darina Kopcok