Природне освітлення. Частина 3: Спрямованість світла

Автор Oded Wagenstein

Світло має різні якості, розуміння відмінностей та використання їх переваг зробить вас кращим фотографом.

У двох попередніх частинах вже йшлося про якість природного світла та його колір. 

У третьому розділі ви дізнаєтеся:

  • Як контролювати напрям природного світла при зйомці на вулиці
  • Який вплив матиме кожен з напрямків світла при зніманні портрета. Як змішати колірні тони для створення глибини на фото
  • Кілька технік зі застосуванням відбивача або прапора (flag)
  • Практикуємось 

Зауважте, що для прикладів ми використаємо портрети, проте ці знання знадобляться і при зйомці в інших жанрах фотографії. 

Робота з природним освітленням не значить компромісу

Більшість фотографів скажуть, що тільки при зйомці в студії можна повністю контролювати ситуацію з освітленням, тоді як фотографуючи в природному світлі ваші можливості керувати ситуацією зійдуть на нуль. Таке припущення помилкове та призводить до посередніх фоторезультатів. Негоже прикриватися тим, що освітлення було погане. 

Таким чином, першим етапом до контролю природного освітлення буде ретельне планування часу фотосесії. У попередніх статтях ми обговорювали, як якість і колір світла залежить від часу та погоди протягом дня. Тепер давайте дослідимо, як напрямок світла буде змінюватися протягом дня, та як це вплине на портрети.

Фронтальне освітлення

Фронтальне освітлення - це те, яке розміщене просто перед фотографованим (джерело світла знаходиться позаду вас і камери). Таке освітлення буває тоді, коли модель стоїть перед джерелом світла, чи тоді, коли на неї потрапляє відбите світло. На фото нижче дівчина стояла в тіні, але перед нею була яскраво освітлена сонцем стіна, яка відбивала промені просто на її лице.

Плюси: Фронтальне освітлення, зазвичай, використовують для висвітлення обличчя моделі рівномірно, без тіней. Такий образ є естетичним та збалансованим, саме тому так часто знімають fashion чи beauty.

Мінуси: Через відсутність тіней не вистачає глибини та драматизму.

Освітлення під кутом 45 градусів

Як випливає з назви, така світлова ситуація є тоді, коли світло падає під кутом 45 градусів до носа вашої моделі. Фотографи доволі часто налаштовують світло таким чином при зйомці портретів, називаючи це освітленням Рембрандта. Такого легко досягти при бічному освітленні на світанку чи при заході сонця, або розмістивши модель під кутом 45 градусів біля вікна.

Плюси: При такому освітленні видно як промені поступово заливають обличчя фотографованого. В такій двовимірній формі мистецтва як фотографія тіні означають глибину та об'єм. Саме тому це розташування моделі щодо джерела світла має дуже привабливий вигляд. 

Мінуси: Драматичний ефект від затінення частини обличчя може не відповідати вашій темі. 

Освітлення під кутом 90 градусів

Знову ж таки, вже з назви зрозуміло, що говориться про ситуацію, коли світло падає під кутом 90 градусів до носа моделі. У вас все вийде з бічним освітленням від світанкового чи призахідного сонця. 

Плюси: Додасть драматичного ефекту, його практично неможливо ігнорувати.

Мінуси: Таке розташування моделі щодо світла може створити відчуття страху, якщо його неправильно використати. Звичайно, все залежить від обраної теми.

Заднє підсвічування

Це світлова ситуація, коли джерело світла розташоване позаду вашої моделі та світить просто на вас. 

Плюси: Заднє підсвічування створить чіткі контури моделі, і, на відміну від фронтального освітлення, створить відчуття глибини та чітке розділення об'єкта від фону. Якщо джерело світла не дуже тьмяне і ваша модель повністю перекриває його, то це змусить вас бути креативним, адже налаштувати експозицію тут буде складніше. Хоча пересвічування гарно "випалить" фон, але в недоекспонованих фото буде гарніший силует (як на фото вище)

Мінуси: Вам потрібно добре орієнтуватися в ручних налаштування камери, автоматичного режиму тут буде явно недостатньо. Але ж це прекрасна можливість для творчості у фотографії! 

Світло зверху

Це ситуація, коли світло падає безпосередньо зверху на модель. 

Плюси: Таке освітлення не підійде для більшості фотогрфій. Промені світла, що падають зверху, призводять до глибоких тіней на обличчі моделі, коли чоло затіняє очі, а тінь від носа падає на підборіддя. Позатим, це відмінний спосіб створити драматичне фото. Оскароносний кінооператор Gordon Hugh Willis, який відзначився роботою у фільмі Francis Ford Coppola "Хрещений батько", комбінував недоекспоновані кадри з розташуванням джерела світла над головами акторів. Так йому вдалося надати фільмові таємничого, гангстерського стилюмисл. Публіці так і не вдається розгледіти повністю очей головних героїв впродовж усього фільму.

Мінуси: Як уже згадувалося, коли встановити правильні налаштування камери та вибрати підходящу тему, результат буде очікувано добрим. В інакшому випадку, фото буде мати незакінчений, незрозумілий вигляд.

Контролюємо природне світло

Основне: звичайно, для того, щоби зловити потрібне освітлення на вулиці, ви маєте ретельно розпланувати зйомку. Виберіть найкращий час для знімання на відкритому повітрі чи в приміщенні зі світлом з вікна.  

Додатково: природне освітлення можна контролювати майже як штучне за допомогою відбивачів і/або прапорів (flag).

Відбивачі використовуються для відбивання променів на обличчя моделі. Наприклад, якщо світло йде зверху, проблему затінених очей можна вирішити за допомогою відбивача. Так можна й висвітлити затемнену сторону в разі необхідності, якщо навіть світло падає під кутом 45 або 90 градусів.

На фото вище видно відображення відбивача в оці чоловіка. 

Прапор (flag), це, переважно, шматок чорної тканини, яку використовують для блокування небажаного світла та створення тіней. Щоби його правильно розташувати, вам буде потрібен помічник чи якийсь тримач. Я, зазвичай, беру свого капелюха, він слугує мені таким flag. Чи прошу перехожого мені допомогти, щоби створити тінь в потрібному місці. 

Вправа № 1:

Попросіть найкращого друга чи подружку, когось з членів сім'ї чи навіть хатню тваринку стати лицем до вікна. Пофотографуйте так з фронтальним освітленням, заднім підсвічуванням, під кутом 90 градусів та 45 градусів. Уважно вивчіть зняті зображення, так ви зможете глибше дізнатися, як напрямок світла впливає на портрет.

Вправа № 2:

Відбивачі є ефективними інструментами, їх цікаво використовувати. Відбивача можна купити, або просто взяти невеликий шматок картону чи фольги. Спробуйте так познімати, побачите, які фото вийдуть в результаті.