Природне освітлення. Частина 2: Колір світла

Автор Oded Wagenstein

Світло має різні властивості. Якщо ви розумітимете всі відмінності між ними, це допоможе вам стати кращим фотографом. 

Світло Золотої години змішане холодним світлом тіней 

Глава друга: Розуміння кольору при природному освітленні


У цьому розділі ми:

  • Дізнаємося, як колір впливає на емоції глядача
  • Зрозуміємо, як колір природного світла змінюється протягом дня
  • Дізнаємося, як змішувати природні тони, щоби створити глибину
  • Попрактикуємося

Зверніть увагу, що все це ми будемо обговорювати на прикладі портретів, проте, такі знання можна віднести до будь-якого жанру фото.

Колір як візуальний елемент оповіді

Те, що ми сприймаємо як колір, є інтерпретацією світла нашим мозком. Воно відбивається від об'єктів та передається до мозку через зорові нерви. Ряд досліджень в психології показав, що кольори можуть впливати на наше сприйняття навколишнього світу - від смаку їжі до реакції на колір пакування нового бренду на полиці супермаркету. Колір вплине навіть на самопочуття, саме тому фотографові так важливо знати все про кольори. 

Є багато способів контролю чи зміни кольорів у зображеннях, наприклад, шляхом редагування, за допомогою фільтрів або регулювання балансу білого. Але, оскільки ми тут обговорюємо природне світло, то краще заглибимося в розуміння того, як викликати емоції за допомогою правильного кольору природного світла.

Оскільки, колір є аморфним поняттям (всі ми бачимо кольори дещо по-різному), існує стандартний спосіб визначення колірного тону - це колірна температура. Тут ми не обговорюватимемо технічне визначення колірної температури з двох причин: по-перше, це нудно, по-друге - це не поліпшить ваші фото. Важливо знати, що стандартно колірна температура вимірюється в градусах Кельвіна (тепер розумієте, що значить символ "K" в меню балансу білого?). Температура кольору нижче 4000К вважається теплою (червоний і жовтий), а колірна температура вище 4000К вважається холодною (синій).

Плануйте час зйомки

У попередній статті ми пояснювали, що не буває хорошого чи поганого освітлення, про світло треба думати як про підходяще чи ні. Саме вам вирішувати, яке світло підійде для конкретного кадру. Тепер дізнаємося, як змінюється колір світла протягом дня.

Синє світло (близько 11000K)

  • Коли: До сходу та після заходу сонця
  • Загальний емоційний ефект: Дивний, загадковий, з відчуттям холоду
  • Повправляйтеся: Якщо ви знімаєте в місті, спробуйте змішати природне синє світло зі штучним помаранчевим освітленням від вуличних ліхтарів, щоби створити дивовижні поєднання кольору й глибини
  • Зверніть увагу: Через низький рівень світла в цей час доби зверніть увагу на витримку для уникнення розмитості зображення

Золоте світло (близько 3500K)

 

  • Коли: Це залежить від місця вашого перебування, але золоте світло, як правило, буває після світанку та перед заходом сонця 
  • Загальний емоційний ефект: Улюблена фотографами чарівна золота пора, з м'якими, пастельними, теплими кольорами. Портрети й пейзажні знімки видаються майже казковими
  • Повправляйтеся: Станьте вище за об'єкт зйомки, фотографуйте під кутом 45 градусів. Так можна зловити красиві іскорки в очах моделі - в них відіб'ється небо (див. зображення нижче)
  • Зверніть увагу: Як і з будь-яким мінливим світлом, вам потрібно бути швидким і ефективним. Ретельно плануйте свій щоденний графік. Наприклад, якщо ви хочете познімати саме в Золоту годину, мусите рано вставати

Полуденне світло (між 5000-6500K)

  • Коли: Залежить від вашого місця перебування, але, як правило, від однієї години після світанку до однієї години перед заходом сонця
  • Загальний емоційний ефект: Це світло видається очам нейтральним навіть попри те, що є холодного кольору за градусами Кельвіна. Контрасти, викликані полуденним освітленням, посилять кольори об'єктів. Так, яскраві речі будуть насиченішими, і навпаки
  • Зверніть увагу: Можна насолоджуватися перевагами полуденного світла, якщо помістити об'єкт в приміщення поряд з вікном

Похмурий день (близько 7000K)

  • Коли: Коли небо дуже похмуре
  • Загальний емоційний ефект: Подібний до того, який виникає при холодному світлі, відчуття зими, але сильніше й яскравіше. Це дозволяє працювати з коротшою витримкою 
  • Зверніть увагу: Найбільшою перевагою роботи в похмурий день є безперервність колірного тону протягом всього дня. Це значить, що ви матимете час обдумати кожен кадр, на відміну від зйомок в Золоту годину 

Змішування кольорів

Дуже гарних результатів на фото можна досягти шляхом змішування холодних та теплих відтінків. До прикладу, розмістивши об'єкти теплих кольорів на передньому плані, а холодних - на задньому, можна додати об'ємності та глибини, аби зробити образ цікавим.

Це можна зробити, познімавши на межі двох часових проміжків, або шляхом змішування природного і штучного світла.

Зйомка на межі двох часових проміжків
Наприклад, якщо ви вирішили знімати в сутінках, як казав фотограф з National Geographic Вільям Альберт Аллард в "пору між собаками й вовками", можна комбінувати теплі кольори золотого світла з холодними кольорами синього. Ось приклад:

Змішування природного та штучного світла
На знімку нижче: з однієї сторони жінка була освітлена теплим помаранчевим світлом магазинних ламп, з іншого боку - блакитним холодним світлом похмурого дня.

Або в цій світлині, де змішалося тепле природне світло вогню з холодним штучним освітленням від проектора на фоні

Вправа № 1: Дослідження роботи іншого фотографа


Пошукайте в Інтернеті 20 знімків вашого улюбленого фотографа. Проаналізуйте його/її вибір кольору:

  • Чи є певні теми, для яких обрані ті чи інші кольори?  
  • Яке походження світла - природне чи штучне?
  • Чи існують конкретні часові рамки, коли цей фотограф працює (Золота година, Синя година і т.д.)?

Вправа № 2: Знімайте з неправильним балансом білого

Коротко кажучи, керуючи балансом білого ви допомагаєте цифровій камері точніше відтворити кольори на фото. Налаштувавши на камері задані умови освітлення (хмарно, сонячно, тощо), ви допомагаєте встановити правильний колірний баланс на світлині. 

Для виконання цієї вправи перейдіть в меню балансу білого на камері та знімайте з неправильними налаштуваннями. Наприклад, в сонячний день виберіть налаштування "Хмарно", так ваші фото будуть виглядати "теплішими". Або установіть "Лампа розжарювання", і побачите, що у вас вийде в результаті. 

Це фото зроблене на рибному ринку в Токіо під білим світлом флуоресцентних ламп. Для зображення зліва я встановив баланс білого на "Люмінесцентне світло", що відповідало світловій ситуації. Але для фото справа я вибрав "неправильний" баланс білого - "Денне світло". Це зробило знімок набагато теплішим. Який з них кращий на вашу думку?

Якщо ви знімаєте в форматі RAW, то, на відміну від JPEG, налаштування балансу білого не таке вже й важливе, його можна легко змінити в пост-обробці. Це одна з переваг RAW файлів. Але ця вправа дозволяє зрозуміти, яким чином навмисно змінюючи колірні тони на фотографії можна створювати різні цікаві емоційні ефекти.


Posted on May 29, 2017 and filed under світло.