Природне освітлення. Частина 1: Якість світла

Автор Oded Wagenstein

Світло має різні властивості, і розуміння чим вони відрізняються та використання їх переваг допоможе вам стати кращим фотографом. На мою думку, ідеально починати вправлятися зі світлом саме вивчаючи його базову форму - природне світло.

Ця стаття є першою з серії, що спрямована на розуміння того, як працювати з природним освітленням. Ми будемо:

  • Досліджувати різницю між жорстким і м'яким освітленням, їх переваги та недоліки
  • Навчимося використовувати колір для візуальної розповіді 
  • Дізнаємося, як напрямок й інтенсивність світла впливає на кінцеве зображення

Навіть, якщо ви знімаєте виключно в студії, працюєте лише зі стробоскопами та спалахами, ця стаття є дуже важливою для вас. Коли ви зрозумієте, як працювати з природним світлом, то зможете застосувати ці знання до будь-якого жанру чи стилю фотографії. Оскільки я портретний фотограф, то буду пояснювати, як працювати з природним освітленнях на портретах. Однак, як зазначено вище, якщо ви зрозумієте основну ідею, вам буде легко працювати з будь-якою темою. 

George Eastman, засновник компанії Kodak, звісно, знався трохи на фотографії. Він колись сказав: "Обійми світло. Милуйся ним. Люби його. Але, передусім, вивчи світло. Дізнайся про світло все. ТІльки тоді ти будеш мати ключ до фотографії" 

Мені здається, він мав на увазі, що для фотографа світло - як папір для письменника чи ноти для музиканта. Ми маємо розуміти, як воно працює в різних умовах. 

Якість світла - Поняття жорсткого й м'якого світла

У першому розділі ми:

  • Вивчимо відмінності між м'яким і жорстким світлом
  • Дослідимо значення "хороше світло" на противагу "поганому світлу"
  • Дізнаємося про найбільш поширені проблеми при роботі з природним світлом, та як їх вирішити
  • Випробуємо на практиці методи та техніки роботи 

М'яке освітлення
М'яке світло характеризується низьким рівнем потужності, відсутністю тіней, невеликим, тонким контрастом. 

М'яке освітлення: відсутність тіней, красиві холодні відтінки пасують до похмурої погоди  

Де знайти м'яке світло? Все залежить від погоди та вашого розташування на земній кулі (взимку на Північному полюсі його точно не знайти). Як правило, познімати при м'якому освітленні можна на початку та наприкінці дня (цей час зветься Золотою годиною): відразу після світанку та перед заходом сонця (тривалість часу, знову ж таки, залежить від вашого розташування). Окрім Золотої години умови м'якого освітлення можна застати при хмарній чи й похмурій погоді. 

Проблеми: М'яке світло підходить не для кожного портрета, все залежить від того, якого настрою та емоцій ви бажаєте досягти. Ще одним питанням буде замала кількість світла. Тому, важливо налаштувати значення витримки достатнім для уникнення розмитих фотографій. 

Жорстке освітлення
Жорстке освітлення характеризується потужним рівнем світла, довгими й глибокими тінями, значною різницею між темними та світлими областями (високим динамічним діапазоном). Через контраст різке світло посилить кольори. Насичені яскраві кольори будуть здаватися ще інтенсивнішими, а тьмяні - темнішими. 

При жорсткому світлі є величезний контраст між темними та світлими частинами зображення, деталі стануть занадто яскравими чи затемними - але ж це добре!

Де знайти жорстке світло? Воно також залежить від погоди й місця розташування, але, як правило, такі світлові умови є протягом дня, починаючи десь за дві години після світанку до години перед заходом сонця (вся середина дня).

Проблеми: основною проблемою жорсткого освітленням є величезна різниця між темними й світлими областями (це називається контрастом). На відміну від досконалого людського ока, камера (поки що) не може впоратися з такою різницею. Таким чином ми втрачаємо деталі на фото, бо вони стають занадто яскравими чи занадто темними. До прикладу, експозиція по основному об'єкту зйомки може бути ідеальною, але майже не видно деталей фону, і навпаки.  

Деякі фотографи помилково вважають, що деталі втрачаються через неправильне налаштування камери. Найперше, ви маєте зрозуміти, чому так відбувається. При зйомці в жорсткому освітленні неможливо сфотографувати по-іншому (якщо тільки не використовувати спалах або пост-обробку). Це стається через значний контраст між темними й світлими областями. Отже, зміна значення діафрагми, витримки чи ISO тут не допоможе

"Художник покликаний освітлювати людське серце" Роберт Шуман

Забудьте про "хороше" освітлення

Через проблеми, описані вище, більшість фотографів уникають зйомок в умовах жорсткого освітлення. Вони вважають, що зручніше працювати під м'яким світлом, воно приємніше для очей. Однак, це не завжди правильний вибір для портрета.

Той день на вулицях Гавани був дуже спекотним. Тому я використав жорстке світло для підсилення цього відчуття 

Важливо пам'ятати, що освітлення має відповідати історії, яку ви хочете розповісти в портреті. Як ми вже згадували, кожні світлові умови мають свої властивості й характеристики. Якщо м'яке сонячне світло заходу пасуватиме для зйомки романтичної пари, то воно не підійде для портрета людини, яка працює на вулиці. Краще не використовувати поняття хорошого та поганого освітлення, а думати, чи воно підходить до основної теми. 

Планування

Аби працювати при найкращому для вашої картинки світлі, ви повинні його запланувати, а не просто чекати. Перевірте прогноз погоди, час світанку й заходу сонця. Наприклад, якщо вам необхідне м'яке освітлення для якогось фотопроекту, ви маєте точно знати місце та час зйомки. Не витрачайте на сон цінні хвилини прекрасного освітлення. 

1. Зіставлення часу доби та бажаного настрою на фото - виберіть найбільш підходящий час для праці, тоді результат буде очікувано добрим. 

2. Зіставлення історії, яку хочеться розказати на фото, з наявними світловими умовами - я часто придумую візуальну історію відштовхуючись від світла, яке є саме зараз.  

Гнучкість

Іноді навіть при ретельному плануванні погода різко змінюється, а, отже, й світлові умови. Так сталося зі мною, коли я працював на півдні Таїланду. У місці, відомому дикими пляжами та пейзажами з листівок, потужний мусон вирішив показати всім, хто в домі господар. Спочатку я злякався, що не зможу надати своєму редакторові ті світлини, які планувалося. 

Одне я знаю точно - неможливо боротися зі світлом. Тому я змінив свої плани й попрямував до невеликого поселення спільноти Чао Леха (Морських Циганів). Цей візит (який потім розрісся до семирічного проекту), дозволив відкрити інший, нетуристичний Таїланд. Я розповів світові про поневіряння морських бродяг, які не могли оговтатися від цунамі 2004 року.

Спільнота Chao Leh (Морські Цигани) у південному Таїланді. Штормова погода, з м'яким голубуватим освітленням, на знімках має холодний вигляд. Це ідеальне світло абсолютно гармоніювало з настроєм, який мені хотілося показати на фото  

Кілька днів по тому хмари поступилися сонцю, і я повернувся до свого початкового плану зйомок. Коли я відіслав знімки редакторці, вона була в захваті та вирішила запустити повноцінний фотопроект про цю спільноту. 

"Фотографію робить дивовижною те, що вона складається лише зі світла та часу" Джон Бергер

Отже, не обмежуйтесь роботою виключно з м'яким світлом, бо і при жорсткому, і при м'якому освітленні є багато проблем та безліч можливостей. Будьте оповідачем, прагніть, аби ваша історія у фотографії лише підсилювалася правильним освітленням. Ключовими вимогами є планування, трохи гнучкості та інтуїції.

Практична роботи з якістю світла

Вправа № 1 - використання компенсації експозиції при роботі з жорстким освітленням

  • Час: Сонячний день
  • Місцезнаходження: Будь-який відкритий простір - подвір'я чи парк
  • Крок перший: Розташуйте модель (це може будь-хто - чи то член сім'ї, чи навіть собака) під полудневим сонцем
  • Крок два: На хвильку замисліться, щоби зрозуміти, як світло потрапляє на обличчя об'єкта зйомки. Ви помітили високий контраст між темними й світлими областями (світле чоло проти темних очей)?
  • Крок три: Робота в режимі пріоритету діафрагми (A в Nikon та AV в Canon). Використайте корекцію експозиції (перетримайте картинку), доки не вдасться захопити більше світла на очах моделі. Не переживайте, якщо на задньому плані деталі будуть засвічені. Це нормально. Така вправа допоможе зрозуміти, що не варто завжди покладатися на гістограму та виділені пересвічені області. Подумайте, який вигляд має картинка загалом. 

Жорстке світло допомогло створити відчуття шорсткості в портреті

Вправа № 2 - перемикання на режим чорно-білого при роботі в умовах м'якого освітлення

  • Час: Хмарний день чи початок/кінець дня
  • Місцезнаходження: Будь-який відкритий простір - ваше подвір'я чи місцевий парк
  • Крок один: Підійдіть до незнайомця та спитайте дозволу зробити йому портрет. Можливо, вам навіть захочеться потім віддати фінальне зображення на знак вдячності
  • Крок два: Перемкніть камеру в монохромний режим для чорно-білих фотографій (Picture Style в Canon та Picture Control в Nikon)
  • Крок три: Зніміть портрет крупним планом (голова та плечі). Зверніть увагу, як світло поступово огортає обличчя людини, створюючи м'яку глибину тіней