Незабутній портрет завдяки гарній композиції

Автор Oded Wagenstein

У цій статті ми поговоримо про композицію як один з найважливіших аспектів створення гарного портрета.

  • Чи існують якісь правила щодо обрамлення в портреті?
  • Чи можна залишати руки, пальці чи частину голови поза кадром?
  • Чи обов'язково в портреті має бути обличчя?

Оскільки, такі запитання досить часто звучать, то важливо мати на увазі, що, як і в будь-якому іншому мистецтві, тут немає ніяких правил. Ви можете робити щось до того часу, доки воно працюватиме для вас. Отже, я дуже сподіваюся, що описані тут методи вам згодяться, в результаті ви отримаєте сильне портретне портфоліо.

Що таке хороший портрет?

Хороший портрет завжди про щось розповідає. Хороший портрет викликає емоції. Хороший портрет говорить нам про людину, і композиція є ключовим елементом, що допоможе це розказати.

Як навчитися "розповідати" за допомогою композиції?

На мою думку, хорошою є композиція, де сцена на фото поєднається зі сценою в голові. Поєднання доступного з бажаним.

Ось кілька прикладів портретів, які я зробив останнім часом (з використанням лише природного світла). Тут поясню як додумався до цього з точки зору композиції. Як сказав Ансель Адамс: "Не забувайте, що за кожним фото стоїть дві людини - фотограф і глядач". Отже, ви не відчуватимете таких же емоцій до моєї фотографії, як і я. Але це нормально, бо фотографія це і мистецтво, і наука.

Вибираємо як багато включати фону

Фокусна відстань 24мм

Я зустрів цього хлопця за чищенням паприки у камбоджійському селі. Це був період літніх канікул, він був там зі своєю сім'єю та іншими жителями села. Як описати цей знімок одним реченням? "Маленький хлопчик, велика робота."

Мені одразу захотілося показати дві речі: перше - фон є важливим елементом; друге - хотілося зняти хлопчика в роботі наодинці. Отже, я почав з фону та вирішив знімати з високого ракурсу, аби захопити цю гору паприки. Для мене було важливо показати всього малого та трохи простору в нього над головою так, щоб глядач міг прирівняти розміри хлопчика до обсягів роботи.

Я навіть включив кошика до композиції, щоби збалансувати весь кадр. Коли вже все було обдумано, мені довелось ще зачекати близько 20 хвилин, щоби хлопчик подивився вгору. Бо, якщо б він працював з опущеною донизу головою, то ніяка "історія" би не вдалася. Очікування виправдало мої сподівання.

Оце для мене одне з найскладніших рішень в області фотографії: виявити, чи буде така "розповідь" цікавою, вражаючою й вирішити, скільки часу ви готові чекати, доки вона матеріалізується.

Фокусна відстань 17мм

Та ж техніка була використана в Киргизстані для зйомки шестирічного Aytinger. Це було знято для журналу National Geographic Traveler. Розповідь одним рядком "Маленький хлопчик, великий світ".

Проте, на світлині вище тло більш домінуюче в порівнянні з попереднім. Тут хлопчик дуже малий, а поле велике. Уявіть собі, якби зображення було кадроване лише на особі хлопця? "Історія" би втратилася, бо малий сам по собі не розказав би те, я хотів зобразити. Мені важливо було "включити" шлях і велику хмару на горизонті, щоб додати відчуття епічності.

Фокусна відстань 70мм

Ось таке різне кадрування буває. Оповідання одним рядком - "Тихий, мирний, молодий".

Мені хотілось, щоби цей знімок виклика мир і гармонію. Тому я зосередився лише на обличчі цього молодого монаха, майже не включав фон, щоб уникнути перешкод від довколишнього середовища. Крім того, зверніть увагу, як центральна композиція (об'єкт знаходиться в центрі кадру) збалансована двома помаранчевими рамками з боків.

Було використане м'яке природне світло (справа від рами), щоб створити відчуття чогось релігійного та чистого.

Близьке кадрування

Фокусна відстань 70мм

Це тип обрамлення викликає багато запитань від новачків: чи допустимо обрізати частину голови, як це зроблено вище. Звичайно, що так, коли це допомагає візуально "розповісти" історію. Оповідання одним рядком - "Сумне відображення".

Дружина чоловіка, який на знімку нижче, померла незадовго до нашої з ним зустрічі в горах північного Лаосу. На світлині вгадується відчуття якоїсь втрати, ніби світ для цього чоловіка змінився назавжди. З таким кадруванням мені кортіло створити відчуття в "незбалансованості світу". Порівняйте дуже низький ключ, тьмяне освітлення в цій світині зі знімком попереднього ченця. Ми знімали в темній частині будинку, щоби знімок був емоційнішим.

Фокусна відстань 85мм

Таке кадрування є ще радикальнішим, ніж попереднє. Цю композицію було використано для фото в журнал National Geographic Traveler у Західному Китаї. Оповідання одним рядком - "Сильний та мудрий".

Залишаючи простір

Фокусна відстань 24мм

Ви можете запитати, чи зображення вище це теж портрет? Так: по-перше, ви бачите людину, по-друге - ви можете відчути історію?

Про що це оповідання? Вдень було особливо спекотно. Десятки віруючих покинули мечеть. Я зупинився на мить, намагаючись змінити об'єктив, і помітив цього хлопця. Здається, шум йому не заважав. Він залишився один, продовжвав читати молитовник. Моєю першою думкою бул: "Ого, яка самотність!". Але потім я подумав: "Нічого собі, яка сила!".

Я використав порожні місця на фоні, щоби підвищити почуття самотності, але збалансоване. Правило третин має дати відчуття сили. Я вирішив використати негативну корекцію експозиції і цим створити силует, що не конкуруватиме з червоним кольором фону, надасть йому відчуття гармонії.

Підсумуємо

Часто фотографи думають вже після створення кадру, потім відшліфовують його в процесі пост обробки.

Проте, я вважаю, що хороший фотопортрет є результатом мислення. Чи потрібно додати фону? Чи обрізати голову, чи залишити її повністю? Іноді, коли довго думати, ваша модель може втратити терпіння. Це і зі мною трапилялося. Але виділіть собі час, щоби все обдумати, розпланувати, та досягти бажаного результату.


Posted on September 26, 2016 and filed under композиція.