Кольорове чи чорно-біле?

Автор Megan Kennedy

З появою фотографії люди почали думати як захопити якомога більше світла й кольору в кадрі. Найперші фотографічні експерименти з кольором почалися в середині 19-го століття. Саме тоді вчені задумались над створенням матеріалу, що захопив би колірні властивості (якості) світла, яке падає на нього.

У 1886 році, фізик і винахідник Габріель Ліппман (Gabriel Lippmann) створив першу кольорову фотографію без допомоги барвників чи пігментів. А вже до 1906 року Ліппман зняв кольорові світлини папуги, миски апельсинів, прапорів та вітражів. Таке відкриття принесло йому Нобелівську премію з фізики.

Проте Ліппман шукав ще щось під час своїх експериментів. Він вибирав такі предмети для фото, що чітко асоціюються й тісно пов'язані з тим, як сприймає колір людський мозок. Можливо не усвідомлюючи цього, Ліппман був одним з перших фотографів, який провів грань між кольоровою й чорно-білою фотографією. Свідомий вибір предмета зйомки став яскравим прикладом як застосовувати колір в середовищі.

На теперішній час цифрове фото дає фотографам можливість не відволікатися на дрібниці, а займатися важливими речами. До прикладу, вирішити при пост-обробці яким фото має бути - кольоровим або чорно-білим. Цей вибір часто буває важким. Аби набути навик швидко вирішувати щодо кольору фінального зобаження, потрібно пройти шлях спроб та помилок. Але в кіцевому результаті все залежить від наших особистих вподобань. 

Поміж тим є моменти, коли вам буде потрібна допомога, якщо ви застрягли та не можете вирішити, що ж буде краще - колір чи ч/б. Дамо вам кілька підказок, що допоможуть прийняти зважене рішення.

№ 1 Співвідношення кольорів

Перше, що потрібно враховувати при виборі між кольорового чи чорно-білого фото, це сам колір. Спитайте себе, що має привертати увагу глядача в фотографії найперше? Якщо у знімку поєднання чи контраст між кольорами є дуже важливим, то, звичайно ж, обирайте кольорове фото. Проте не завжди світлину в кольорі можна успішно конвертувати в ч/б. Відтінки на фото, які контрастують між собою (як от червоний і зелений), часто стають подібними за тоном при перетворенні в чорно-біле зображення, так світлина стає неяскравою, навіть мутною. 

№ 2 Настрій

Подібно до того, як художники віками використовували колір у живописі для означення настрою, кольорами в фотографії також можна творити певну емоційну атмосферу. Тут колір є надзвичайно потужним фактором. Так фотографія впливає на емоції глядача, він придумує свої асоціації і фотограф керує його поглядом. 

Чорно-білі фотографії, зазвичай, навіюють чуттєвість або серйозні думки через зв'язок з документальною фотографією, тоді як кольорами можна підкреслити почуття радості чи суму залежно від колірної схеми. Наприклад, ми асоціюємо теплі кольори, такі як червоний та помаранчевий, з комфортом і теплом, тому глядач відразу ж вловить той настрій, який фотограф намагався передати на знімку.

Тон або колірний баланс фотографії може вказувати на час доби або сезону, це теж передаватиме певні емоції на зображенні. Чорно-білі фотографії здаються більш позачасовими, ніж кольорові, бо вони не залежать від колірних схем певних типів плівок, не мусять відповідати якимось модним тенденціям в області цифрової обробки. Чорно-біле фото завжди конкурує з сучасними віяннями у фотографії, але й надалі залишається актуальним.

№ 3 Увага

Ми бачимо багато цікавого в галузі маркетингу, архітектури та друку. Колір використовується, аби захопити погляд. Але при порушенні колірного балансу фотографія може стати складною, заплутаною чи незрозумілою. Тому шукайте один або кілька кольорів, що домінуватимуть. Найбільший візуальний вплив матиме світлина, де основним буде лише один чи два кольори. 

Дуже добре виділити певний колір чи застосувати два кольори з протилежних областей колірного спектра в одному зображенні. Наприклад, червоний і зелений, або помаранчевий і фіолетовий (комплементарні кольори) добре поєднуються між собою та створюють відчуття руху, дії.

Якщо ваше фото вже містить ці комбінації, то краще гарно підкресліть компоненти та залишіть знімок кольоровим, не конвертуйте його в ч/б. За відсутності кольору краще акцентувати на світлі й тінях, а не привабливих колірних поєднаннях. Виділення якогось конкретного кольору буде корисним при формуванні об'єднавчого фактору, коли ви будете демонструвати серію робіт. Так кожна світлина гармоніюватиме з іншими. 

№ 4 Час перегляду

Багато фотографів використовують чорно-білі зображення для того, щоб відділити свій предмет від реальності. Для документальної фотографії така конверсія дасть той же ефект. Люди бачать світ в кольорі, а передача реальності в монохромі дає нам час для дослідження. В будь-якому випадку видалення кольору з зображення допоможе глядачеві зосередитися на тому, що відбувається в зображенні. Через відсутність кольору глядач буде уважніше дивитися на фотографію. Довше споглядання світлини дасть краще розуміння емоцій. Таке фото, ймовірно, надовго запам'ятається. 

№ 5 Зміст

Простіше кажучи, в чорно-білих зображеннях акцент є на світлі, формах або текстурах. Якщо зміст фотографії є важливішим, ніж колір предмета, або вам здається, що колір на знімку відволікає від основного, то виберіть чорно-біле зображення.

Тут фокус вже не на кольорах, а на тонах чорно-білого. Такі речі, як дим, тіні, легкі зміни налаштувань світла та пил стають очевиднішими в чорно-білому зображенні. Ми, зазвичай, асоціюємо ці предмети з потойбіччям і тут відчуття драматичності виявить себе сповна у чорно-білій світлині. 

№ 6 Простота

Часто кольорова фотографія виглядає занадто "шумною", заплутаною, коли на ній занадто багато кольорів. Іноді конвертування зображення в чорно-біле полегшить його перегляд. Фотографії з широким тоновим діапазоном, як правило, мають чудовий вигляд в ч/б. Водночас, цікаво виглядатиме знімок, де є між чорним та білим є багато відтінків сірого. 

Трохи порад...
Не приймайте поспішних рішень! Недосвідчені фотографи іноді потрапляють в пастку - їм здається, що чорно-біле фото завжди буде виграшним. Тому знімки з розмитим фокусом, нечіткі конвертуються в ч/б. Не робіть так! Всі недоліки фотографії не зникнуть, якщо їх намагатися приховати такою конвертацією. 

Найперше проаналізуйте свої помилки, а не покладайтеся на чорно-біле перетворення, як рятувальне коло. 

Цифрова фотографія дає нам надзвичайні можливості перетворювати кольори при пост-обробці. З плівкою це було б неможливо. Якщо ви не впевнені в тому чи конвертувати фото в ч/б, пограйтесь з ним в Photoshop. Інструменти в цій програмі дадуть вам хороший набір варіацій для експериментів. Якщо зображення виглядає "шумним", занадто насиченим, але ви не хочете його повністю перетворювати в чорно-біле, спробуйте знебарвити фото за допомогою коригувального шару Vibrance або інструменту Curves, які розташовані на панелі Adjustment Layers.

Підсумок

Експериментувати з кольорами цікаво. Але вибирайте ту колірну схему для фотографії, яка б додавала чогось незвичайного, емоційного, а не віднімала. 


Posted on December 1, 2016 and filed under обробка фото.