Ідеальний ракурс для портрета

Автор Simon Ringsmuth

Фотографові-новачку портретистові хочеться знати все й одразу. Варто використовувати зум-об'єктив чи фіксований? Знімати на повнокадрову камеру чи з "кропнутою" матрицею? Де краще знімати - в студії чи на вулиці? Потрібно визначитись, кого ви будете фотографувати: дітей, підлітків, сімейні фото чи немовлят. Хоча, є такі фотографи-універсали, які знімають потрети всіх. Проте, це доволі важко, тому що потрібно мати техніку для різних випадків та бути готовим до пригод.  

Nikon D750, 85мм, f/4, ISO 900, 1/250с

Коли думати про все вищеперелічене, то можна й забути кілька основних речей, таких як позування та освітлення, до прикладу. Також, незалежно від стилю портрета, є річ, яка завжди впливатиме на ваші фотографії, та її часто недооцінюють - ракурс вашої зйомки. Кут фотографування стане визначальним для ваших клієнтів - вони будуть задоволеними знімками чи скаржитимуться на них. Розуміння правильного ракурсу та кута зйомки значно поліпшить будь-який портрет.

Точка зйомки - звисока чи знизу?

Розуміння хорошого ракурсу вплине не лише на вашу портретну фотосесію, але й на все ваше фотографування загалом. Як ви позиціонуєте себе по відношенню до ваших моделей матиме визначальний вплив на результат. Для ілюстрації того, як це працює, нижче приведено дві фотографії сім'ї, зняті в них вдома. На обидвох сцена дуже схожа, та все ж різний кут зйомки призвів до абсолютно різних результатів. 

Nikon D750, 35мм, f/4, ISO 5600, 1/90c

Картинка вище була знята з рівня підлоги. Фотограф був дуже фізично близько до сім'ї. Батьки спостерігали, як хлопчики граються з сестричкою. Так глядач відчуває себе частиною сцени, він ніби просто там з ними весело проводить час разом. Ось такий ефект дає низький кут зйомки. Тепер подивіться на практично ту ж сцену, але зняту згори.

Nikon D750, 35мм, f/4, ISO 3600, 1/90c

Щоби зняти це фото, фотограф став на стілець, так ракурс повністю змінився. В результаті вийшов знімок, що сильно відрізняється від першого. Тут вже глядач не буде частиною сцени, він спостерігатиме за щасливою сім'єю. 

Хоча багатьом подобаються обидва зображення, кожне з них викликає зовсім інші емоції. Незважаючи на те, що все було знято тією ж камерою і об'єктивом, в тому ж місці і з тими ж моделями, в результаті ми отримали дві фотографії, що дуже різняються через кут їх знімання. 

Навіть невеличкі зміни творять різницю

Подивіться на ледь помітні відмінності у фотографіях нижче. Цю дівчинку було сфотографовано в день її народження.

Nikon D750, 85мм, f/4, ISO 800, 1/500c

Тут кут зйомки не такий низький, як на сімейному фото вище, але знімали з рівня очей дівчинки. Щоби так сфотографувати, фотограф мав стати на коліна за кілька метрів від дівчинки, доки її мати розмовляла з нею. Це дає нам відчуття близькості (як і в першій світлині з сім'єю), глядач ніби знаходиться поруч з дівчинкою та є частиною сцени.

Трохи інший вигляд матиме фото, зняте з рівня очей дорослого (фото нижче).

Nikon D750, 85мм, f/4, ISO 560, 1/250c

Хоча й тут ми не досягли такого ж ефекту, як у прикладі зі сім'єю, з точки зору емоцій результат все одно буде аналогічним. Замість того, щоби опуститися вниз, до рівня очей дитини, цей портрет було сфотографовано приблизно з такої ж відстані, як і попередній. Глядач не є частиною сцени, а лише спостерігає за нею. Зверніть увагу на тротуари на фоні. Вони перетинаються тут під різними дивними кутами, тоді як на першому знімку тротуари йшли акуратними горизонтальними лініями. Так було додано ще один тонкий штрих.

Діти порушують правила

Це, до речі, одна з найпоширеніших проблем, чи то при зйомці на гарну цифрову камеру, чи на камеру мобільного телефона. Витратьте лише кілька секунд, щоби присісти вниз та сфотографувати дітей з рівня очей, але такий знімок зловить неймовірний інтимний момент.

Проте, не думайте, що зйомка зверху це обов'язково погано. Такі світлини можуть стати незабутніми в певних моментах. До прикладу, як на фото нижче - дівчинка з братиком-немовлятком. 

Фотографію було зроблено в будинку цієї сім'ї. Там не було багато місця для зйомки. Фотограф поклав обидвох дітей на ковдру на підлозі, а сам став на стілець, щоби знімати безпосередньо зверху. 

Фото вийшло грайливим, смішним і таким, ніби глядач сам бавиться з братиком та сестричкою. Якогось додаткового устаткування тут не було. Проте така фотографія повністю показала настрій дітей.

Інші цікаві ракурси

Знайти правильний ракурс означає вибрати правильний кут зйомки, не обов'язково фотографувати зверху чи знизу. На прикладі нижче це видно.

Після години зйомок родина вже поверталася до машини, а фотограф продовжив їх знімати у світлі сонця, що заходить. 

Nikon D750, 85мм, f/4, ISO 180, 1/400c

На зображенні вище є кілька елементів, без яких можна було б обійтися - це гілки дерев зліва. Але загалом картина "дихає" теплом, затишком, передає відчуття сімейної близькості. Вони спокійні та щирі. Це робить глядача майже членом сім'ї, який спостерігає за родинним щастям. 

А на фотографії нижче ми бачимо зовсім інше, хоча вона знята в тому ж місці. 

Nikon D7100, 85мм, f/2.8, 1/250c, ISO 100

Світлина сповнена енергії, хвилювання та ентузіазму, сім'я тримається за руки та йде до фотографа. Обидві фотографії гарні, але очевидно, що зміна ракурсу призводить до різниці у відчуттях. 

Підсумок

Сподіватимемось, що ці приклади дадуть вам уявлення про те, як кут зйомки та ракурс впливатиме на різні типи портретів. Якщо вам хочеться спробувати щось нове, вивести свою фотографію на рівень вище, не витрачайте грошей на кращу техніку, поекспериментуйте з ракурсами.


Posted on October 31, 2016 and filed under портрет.