Як фотографувати в туман

Фотографія під час туману або навіть імли може виявитися дуже примхливою. Нерідко так виходить, що після проведеної фотосесії при перегляді готових результатів на великому екрані монітора, фотограф розуміє - атмосфера не відповіла взаємністю й фотографії вийшли розмитими та плоскими. Давайте розглянемо деякі методи, використання яких допоможе здобути найкращу якість при таких унікальних умовах зйомки, як туман.
Туман зазвичай формується при високій вологості і різкому охолодженні повітря. Таке часто відбувається навесні і восени, відразу після заходу. Цей туман може залишатися аж до ранку, поки сонце не прогріє землю і повітря. Велика ймовірність того, що ви знайдете туман десь поблизу води, в низині. Поверхня води, як правило, трохи тепліша від навколишнього повітря, що й сприяє утворенню туману. Ми говоримо про фотографії під час туману, але мається на увазі також і таке фотографічне поняття як серпанок.

Фотографування під час туману відрізняється від знімання в ясну погоду. Навколишню дійсність, архітектуру, дерева і навіть людей погано видно, вони не мають чітких контурів і часто зображення позбавлене контрастності й насиченості кольорів. Це і потрібно використовувати під час цього неймовірного погоднього «спецефекту».
По суті, туман можна порівняти з великим розсіюючим світлом софтбокса, який поширює світло на велику поверхню.
Композиційна складова в тумані, як правило, слабо освітлена, що вимагає більше часу експозиції. Крім цього, туман робить повітря більш світловідбиваючим, і безсумнівно, введе в оману вбудований експонометр камери, яка порахує експозицію при такому світлі меншою, ніж необхідно. Так само, як і фотографування снігу, фото в туман вимагає позитивної експозиційної корекції.

В обмін на усі ці потенційні недоліки, туман може стати потужним і корисним інструментом для підкреслення глибини, освітлення і форми предметів. Фотографії в туман можуть стати таємничими й казковими, що, безсумнівно, і робить їх такими популярними серед номінантів на премії в різних фотоконкурсах. Знаючи, як використовувати ці унікальні властивості туманної фотографії, без праці можна отримати знімки, які чудово підкреслять глибину.
Чим далі об'єкт знаходиться від камери в туманну погоду, тим його гірше видно, при цьому втрачається контраст, іноді досить різко. Це і добре, і погано водночас. Розмиття заднього плану в серпанку додає об'єму всьому знімку за рахунок того, що деталі зображення гірше вгадуються і з'являється світлова і повітряна перспектива. Але за рахунок цього ж виникають труднощі в фотографуванні об'єктів заднього плану. З кожним наступним метром насиченість, контрастність і різкість може падати, не завжди в потрібному для фотографа діапазоні.
І, хоча, немає ніяких твердих правил для фотографії в тумані, дуже часто буває корисним включати в композицію об'єкт, який знаходиться на досить близькій відстані від об'єктива, щоб добре його промалювати. Таке розташування додає деяку тональну різноманітність та створює відповідне сприйняття тієї частини фотографії, яка буде виглядати світлішою завдяки туману.
Краплі води, якими насичене повітря в туман, роблять світло розсіяним. Це значною мірою пом'якшує його та змушує проявляти світлі смуги від концентрованого або направленого джерела світла. Класичним прикладом може служити фото в лісі у ранковому світлі, коли знімок зроблений в напрямку світлового променя.
Іноді достатньо лише зрушити камеру, щоб зникли ці сонячні "снопи", тому будьте уважні.
Подібні прийоми занадто гарні, щоб від них відмовлятися.
Промені світла будуть найбільш добре промальовані, якщо ви перебуваєте досить близько до джерела світла. Такий стан гарантує, що при розсіяному світлі чіткий сонячний промінь буде виділятися на загальному тлі.
З іншого боку, якщо туман дуже щільний або джерело світла дуже сконцентроване, то промені світла в будь-якому випадку буде чітко видно, незалежно від того, з якого кута фотограф робить зйомку.

Туман може підкреслити форму предметів, тому що за рахунок нього буде зменшена текстура і контраст об'єкта. Часто може спостерігатися навіть неповне промальовування силуету.
Необхідно звернути особливу увагу на взаємне розташування об'єктів в композиції, інакше контури одного об'єкта або границі можуть перетинатися з іншим об'єктом та створювати невиразний хаос у фотографії.


Фотографуйте збоку
Напевно ви зіштовхувалися з тим, що фотографи нарікають на труднощі знімання всередині лісу. Проблема полягає в тому, що складно фотографувати безпосередньо в лісі. Виходьте з лісу, перетинайте його межі, спостерігайте за деревами збоку. Туман або серпанок можуть гарно послужити для даної методики зйомки.
На далекій відстані туман виглядає не більше, ніж низький шар білих хмар, але сприяє гармонійній передачі світлової перспективи.
Синхронізуйте фотосесію зі змінами в природі
Пам'ятайте про те, що туман і серпанок постійно змінюють своє положення. Вони можуть виглядати і як рівний розподіл світлого тону по всій поверхні, яку можуть охопити очі, а можуть висіти білими малопрозорими клаптиками. Залежно від типу туман може переміщатися швидше або повільніше, іноді навіть не помітно для очей, тому що людські очі вміють пристосовуватися до різних видів освітлення.
Зверніть увагу на той факт, що туман не зможе утримувати текстуру навколишнього простору, якщо час експозиції недостатньо короткий. При довгій витримці затвора ви отримаєте на своїх знімках згладжене та плавне перетікання білого світла різної концентрації з однієї точки знімка в іншу. Проте, довгі витримки знадобляться в тому випадку, коли туман рухається повільно і плавно, практично непомітно для очей.
Хоча коротка експозиція, як правило, найкраще заморожувє рух туману, вона також істотно впливає на рівень шумів на зображенні при перегляді на 100%. Така проблема звичайна й типова. Тому "заморожувати туман" - не варіант, якщо фотограф хоче уникнути шуму.


Випадання конденсату. Захист фототехніки
Основна проблема для фототехніки - краплі води, конденсовані з повітря. Будьте певні - ці ж краплі, що "висять" в повітрі, також можуть конденсуватися на поверхні об'єктива або всередині камери. Якщо камера перебувала у відповідній навколишньому середовищу температурі повітря, а туман не дуже щільний, то ви можете не помітити конденсат взагалі. І обов'язково конденсат з'явиться, якщо камера перебувала при температурі істотно вищії ніж та, в якій ви знімаєте серпанок.
На щастя для фотографів і їх фототехніки є простий спосіб звести до мінімуму конденсацію вологи, викликану переходом з приміщення на вулицю.
Перш, ніж вийти з дому, упакуйте камеру повністю в поліетиленовий герметичний пакет і не відкривайте його на відкритому повітрі, доки пакет не стане такої ж температури, як навколишнє середовище.
На жаль, іноді поява трохи конденсату неминуча. Просто не забудьте протирати об'єктив та камеру сухою тканиною.

Переклад з https://www.facebook.com/photomonsterru/posts/1088408151215203:0