Додаємо глибини портретові за допомогою чорного поглинача

Автор Jerry W Venz

Основним, першочерговим завданням фотографа є так використати гру світла й тіні при зйомці, щоб плоске двовимірне зображення перетворити на об'ємне. У випадку, коли тіні відсутні, ми повинні майстерно скерувати природне світло в бажаному напрямку за допомогою інструментів, які зроблять це органічно; інструментів, які не привертатимуть до себе уваги.

Одним з інструментів, яким часто послуговуються фотографи при зйомці на вулиці, є зовнішній спалах. Ним радше намагаються нейтралізувати вплив оточуючого освітлення на об'єкті, а не просто правильно скерувати існуюче освітлення. Проблема, однак, полягає в тому, що використання зовнішнього спалаху на відкритому повітрі (особливо, спалаху на камері) часто призводить до неприродного вигляду й плоского зображення, без тіней. Наш об'єкт втрачає тривимірність. Але ж ми прагнемо надати нашому об'єктові реалістичності! Дуже рідко спалах використовується так, що його вплив справді непомітний. 

Надлишкове освітлення

Непотрібне природне світло блокується, аби створити тривимірну якість освітлення людей. Інструменти, що використовуються в такому випадку, називаються гобо або прапори (flags). Обидва терміни використовуються в кінематографі, проте нечасто застосовуються в фотографії.

Прапори, як правило, чорного кольору, непрозорі, плоскі, їх можна тримати в руках чи змонтувати на підставці. Як показано на зображеннях нижче, цей інструмент використовується, коли ваш предмет/об'єкт поміщено у дуже відкрите місце з плоским освітленням.

Без використання гобо

Ось таке освітлення ви, як правило, бачитимете на об'єкті зйомки на відкритому повітрі. Світло дуже потужне по обидва боки моделі, навіть коли сонце сідає позаду. Це називається плоским освітленням, воно нецікаве.

На наступному зображенні видно, як це можна виправити. Кеті, моя дружина, тримає 42 дюймовий "прапор" близько до об'єкту зйомки, щоб створити об'ємні тіні на обличчі хлопця.

З використанням гобо

Як ви бачите, найпростіше керування природним світловим потоком створює красиву тривимірність.

Знімок з використанням гобо. Зверніть увагу на глибокі тіні на лівій щоці. Камера справа

У наступному прикладі нашою моделлю буде школярка Жасмін. Сонце сідає зліва від камери та відбивається від далекої високої скляної будівлі справа від камери. Ми блокували пряме сонячне проміння зліва за допомогою чорного 42 дюймового прапора, створивши хорошу тінь на її обличчі. Видалення дуже яскравого сонячного світла, що падає зліва (воно на 2 позначки яскравіше за відбите) також значило б те, що я міг би відкрити ширше діафрагму й збільшити витримку, достатню для запису тьмяного світла в дверях позаду неї.

ISO 400, F/5.0, 1/125с

Якщо у вас немає прапора (flag), ви можете досягти подібних результатів за допомогою невеликого природного блокатора світла, напиклад, дерева. Термін "гобо" походить від "go-between": проходити поміж. В ролі гобо можуть бути речі, створені людиною, як от будівлі, арки, чи природні - дерева, ліс або живопліт. Насправді, майже все, що застосовується для блокування світла, може називатися гобо. Дерево добре виконує роль гобо та виступає цікавим об'єктом в картині. Воно створює так зване коротке освітлення, де затінена сторона є ближче до камери. Цей ефект ми використали при зніманні Жасмин вище.

Для Ніка, спортивного хлопця на зображенні нижче, я хотів створити коротке освітлення, аби зробити його обличчя витонченішим. Щоби на нього лягали хороші тіні, фотографував його біля невеликого дерева. Дерево не мало густих нависаючих гілок. Це дуже допомогло, бо в іншому випадку листя блокувало б основне джерело світла - небо, а фон не мав би такого красивого боке. 

об'єктив 200мм, f/4.5, 1/250с, ISO 400

Застосовуємо гобо для групових портретів   

Блокування зайвого освітлення відмінно працюватиме, якщо ви будете тримати в руках прапор (flag) чи зніматимете поруч невеликого дерева. Але при фотографуванні груп вам потрібно буде набагато більшого поглинача світла. Тому перед зйомкою розвідайте чи є на обраній вами локації групи дерев, огорожі, будівлі і т.д., які могли б послужити в ролі гобо й допомогти додати тривимірності в груповий портрет.

Знову ж таки, аби ефект від використання гобо був справді відчутним, ви повинні помістити об'єкт зйомки досить близько до нього, так, щоб тіні було видно на обличчях фотографованих. Деякі фотографи можуть мати проблеми із зором, вплив гобо є досить тонким, часто його важко побачити неозброєним оком. Тому, зробіть пробний знімок. При перегляді фото на екрані камери тіні буде видно. Як близько мають бути до гобо члени групи фотографованих? Зазвичай, мені підходить відстань до трьох метрів. А якщо у вас є дійсно довга й висока лінія дерев, то підійде й дистанція у шість метрів. 

В останньому фотоприкладі, який було знято близько за дві години до заходу сонця, сім'я розташована десь на відстані семи метрів від найближчої групи дерев справа. Зліва в ролі основного джерела світла виступила велика ділянка ясного блакитного неба без сонця. Єдиним місцем, де мав спрацювати прямий вплив сонця, було підсвічування для фону.

об'єктив 145мм, f/6.3, 1/100с, ISO 400

Важливо: Не переживайте, якщо не зможете знайти ідеальне місце, де природним чином блокуватиметься надлишкове освітлення. Цілком прийнятно використовувати м'яке, плоске освітлення,  особливо при роботі з великими групами за одну чи дві години до заходу сонця. Просто переконайтеся, що ви дотрималися інших згаданих правил: тримати всю групу в тіні, сонце потрапляє лише на фон, а в якості основного джерела світла - блакитне небо. Така техніка абсолютно підійде для знімання великих портретів. 

Застосування природного освітлення, модифікованого з гобо, дасть вам чудові портрети. Вони завжди виглядатимуть натуральніше, аніж ті, де використано будь-який спалах. Крім того, ви зекономите на купівлі швидкісних синхронізаторів, софтбокса та багато всього іншого. Ці кошти можна буде інвестувати в дійсно хороший портретний об'єктив. 


Posted on August 26, 2016 and filed under світло.