Баланс у композиції

Автор Stacey Hill

Візуальним навантаженням називають елементи композиції в зображенні та їх значимість для картинки. Щось на фото матиме "важчий" вигляд чи його буде більше помітно, якщо порівняти з іншими елементами. Завданням фотографа буде якраз зрозуміти, що краще використати при компонуванні картинки. 

Як візуальне навантаження впливає на фотографію?

  • Світлі елементи = відчуття легкості
  • Темні елементи = відчуття важкості
  • Очі/обличчя = важкість
  • Текст = важкість
  • Негативний простір = легкість
  • Фокус = може бути легким чи з відчуттям важкості (все залежить від того, на чому фокусуватися)
  • Зображення в рамці = може "полегшити" картинку чи зробити її "важчою"
  • Розмір = впливатиме на значимість елемента
  • Баланс = вплине на значимість елемента чи картинки загалом
  • Колір = якщо він дуже виділяється, то матиме "важчий" вигляд, ніж все решта

Обговоримо приклади

Світлі чи тоновані зображення 
Це макрофото рожевої конюшини тонально схоже по всій картинці, тут мала глибина різкості та м'який фокус. Колірні тони також м'які, що додає візуальної легкості - оку немає за що зачепитися. 

А ось для порівняння інше зображенням, яке тонально дуже подібне до попереднього, колірні тони приглушені м'якими розмитими елементами хмар. Однак тут видно чіткий контраст між білими та чорними плямами. Чорні скелі створюють чітке візуальне навантаження, тут є де відпочити оку та хочеться роздивлятися всю картинку.

Зображення з великими темними областями
Коли знімаєш фото, де багато чорного тла, здається, що та чорнота домінуватиме в усьому зображенні. Проте, коли головний об'єкт добре освітлений і розташований скульптурно довершено (як гербера нижче), то такий предмет матиме візуальну перевагу, а чорні поля лише підтримають його.

Пейзаж на знімку нижче навмисно недоекспоновано, щоби додати драматичності небові та показати тонкі промені світла, що пробиваються крізь хмари. Проте, це призвело до того, що камені теж є трохи недоекспонованими, тому вони несуть візуальне навантаження на світлину. Через це картинка виглядає "важчою" внизу. 

Колір на противагу нейтральному фону
Вибух яскравих кольорів на нейтральному фоні - зауважте, куди спрямовується погляд на картинках нижче.

Окрім того, що чітке око цього новозеландського голуба дуже привертає увагу, тут є ще один акцент - на червоному дзьобі. 

Баланс і масштаб
Обов'язково враховуйте баланс і масштаб в композиції. На фотографії нижче насамперед маяк привертає до себе увагу, а вже лінія горизонту неба з морем надає потрібної противаги для балансу.

Ця плавуча платформа збалансована ландшафтом зліва, а, також, дає нам уявлення про загальний масштаб фотографії. А те, що платформа є ближче до камери, надає їй більшої ваги. 

Баланс світла й темряви
На фото з підковами навмисно підсилено темні тіні та білі павутинки, додано текстурних деталей, щоби підкреслити, що підкови є основними об'єктами.

Нижче наведене аналогічне чорно-біле фото з тіньовими текстурними деталями. Але тут більше світлих областей, які займають більшу частину центру зображення. 

Колір і баланс
Використання кольорів завжди впливає на зображення. Ось на фото нижче хмари з багатими відтінками червоного зрівноважуються лінією дерев внизу. Найтемніший чи найяскравіший елемент необов'язково буде "важким".

Оце фото є дуже рівномірним тонально, при цьому темні морські скелі зрівнюються з яскравим сходом сонця. Але несподіванкою є чайка, що пролітає над океаном, вона й перетягує на себе увагу (якщо відкрити фото на весь екран)

Інший схід сонця, досить темний. Але біла піна хвиль, знята з довгою експозицією, щоби зафіксувати рух, привертає до себе всю увагу.

Оцінювання візуальної значимості в композиції
На зображенні потічка на фото нижче є гарний баланс світла й темряви. Вода тече по діагоналі через всю картинку. І, хоча в нижньому лівому кутку темні порослі мохом камені є візуально досить важкими, на решті фотографії є достатньо світла, щоби було видно текстури та деталі. Над цими каменями та водоймою є достатньо яскравих ділянок, тому композиція загалом не виглядає перевантаженою. Наш мозок фіксує, що знімок зроблено в лісі, тому доречними будуть і світлі, і темні області.

Візуальне навантаження, що працює проти зображення
Дика кукабура на гілочці (фото внизу). Під час обробки автор мусів значно висвітлювати знімок, бо він був знятий в тіні та був досить темним. Це дуже змінило тональний баланс, особливо на задньому плані. Найближча до камери гілка перетягувала всю вагу на себе своєю темнотою, роблячи її важкою справа. Темне око та деталі пір'їнок на крилі трохи протистоять гілці, але цього недостатньо.

Натюрморт з пером - це фото було зняте під час навчання. Це інший приклад того, як слід враховувати візуальне навантаження на світлині. Тут перо занадто світле, занадто мале й занадто м'яке, щоби собою збалансувати темний кошик з яйцями на фоні. І, незважаючи на те, що на перові є чіткий фокус, кошик з яйцями перетягує на себе всю увагу на цьому фото.

Візуальне навантаження працює на користь зображення
На картинці нижче негативний простір справді добре працює з малюнком квітки. Квітка займає зовсім невелику частину загального зображення, але через те, що один елемент є в гострому фокусі, а все решта дуже розмите, квітка бере на себе все візуальне навантаження. Зверніть увагу, як в самому низу стебло квітки також сприяє балансу на світлині.

Обрамлення та розміщення квіток гербери (на фото нижче) привертає до себе увагу. Діагональ розбиває фотографію наполовину, але додає динамічного кута, за нього чіпляється око. Вибірковий фокус на передній частині пелюсток у поєднанні з темним стеблом візуально зрівноважується з негативним простором на зображенні. Дві інших квітки розміщені трохи далі і не в фокусі, таким чином, вони підтримують головний об'єкт, але через їх м'якість та розмитість не перевантажують фотографії.

Підсумок

Візуальна вага - це більш розвинена концепція композиції, спочатку її може бути складно зрозуміти. Але розуміння того, як це вплине на остаточне фото, є важливим. Очевидно, що з такими жанрами фотографії, як пейзажі, макрозйомка, квіти, фудфото та іншими постановочними ситуаціями у вас є більше часу для роздумів над компонуванням знімка. А з стрітфото, репортажами, весіллями, спортивними подіями ви не зможете швидко врахувати всі варіанти.

Як видно з наведених вище прикладів, візуальна вага може працювати як на вашу користь, так і проти вас. Навчіться дивитися на кадр з точки зору композиції, тоді ваші світлини стануть цікавішими.


Posted on August 14, 2017 and filed under композиція.