А ви впевнені, що правильно конвертуєте фото у чорно-біле?

Автор  John McIntire

Чорно-біла фотографія завжди була популярною. Швидше за все ви розумієте про що мова. З одного боку, з перетворенням світлини на чорно-білу глядача не відволікатимуть кольори на зображенні. Це допоможе створювати виразні й драматичні образи, з акцентом на формах предметів загалом. З іншого боку, чорно-біла фотографія викликає ностальгію, спогади; нагадує часи фотоплівок та роботу в фотолабораторії. 

За допомогою цифрової фотографії ви зможете втілити в життя свою історію чи викликати щемкі спомини давно минулих днів. Проте, якщо ви новачок у програмах редагування (зокрема, в Photoshop), то вас може збити з пантелику величезна кількість інструментів для конвертації фото в чорно-біле. 

Конвертування в ч/б у Photoshop

У Photoshop є безліч методів переводу знімка в чорно-білий колір. Деяких з них слід зовсім уникати. Інші - дуже потужні, але в котромусь з випадків будуть працювати не найкращим чином. Тим не менш, важливо знати й розуміти можливості багатьох інструментів, щоби мати можливість вибирати. Всі світлини не є однаковими, тож, кожен знімок вимагає особливого підходу. Для однієї фотографії підійде один інструмент у Photoshop, для другої - інакший, де результат буде відмінним. 

У цій статті ми спробуємо дев'ять різних методів конвертації зображень в чорно-білі за допомогою Photoshop. Одночасно робіть це на ваших власних фотографіях, тоді зможете швидко розвинути розуміння багатьох інструментів. Деякі з цих методів спрацьовують при натисканні кнопки, для роботи з іншими потрібно буде трохи часу - вони пропонують повний контроль над всіма тонами ваших фото.

Основні техніки

Перші чотири методи для конверсії у чорно-білий кольори дуже прості та, в більшості випадків, не дадуть найкращих результатів. Ви можете спитати, чому ми тоді про них тут розказуємо. А для того, щоби ви знали про них та постаралися уникати. Крім того, деякі з них (наприклад, метод Grayscale) є одним з небагатьох чітко означених в Photoshop, як конвертор у чорно-білий. Якщо ви будете знайомі з ними, то зможете заощадити час в майбутньому. 

Це не означає, що вони не мають застосування. Часто ці методи можуть бути використані як частина набагато об'ємнішого процесу ретушування. Проте, при прямій конвертації в ч/б ви отримаєте в результаті каламутні й тьмяні тони.

Важливо відзначити, що в цій статті ми зосередимося лише на конвертації в чорно-білий. Але вам все одно необхідно буде розглянути питання про використання деяких інших методів пост обробки (видалення плямок, налаштування контрастності) на фотографіях для досягнення найкращих результатів.

1) Режим Grayscale

Перетворити зображення з Grayscale швидко, але ціною втрати чималого шматка інформації файлу

Цей метод працює дуже просто. У Photoshop перейдіть до панелі інструментів і виберіть Image> Mode> Grayscale. У відповідь на запит про скасування колірної інформації (discard your color information), натисніть кнопку Скасувати (discard).

З усіх варіантів можливих варіантів цей найгірший. Викидання всієї колірної інформації з ваших зображень є деструктивним шляхом. Потім, коли вам не сподобається фінальна світлина, буде вже майже неможливо щось змінити. Крім того, в наступних методах ви побачите, що інформація про кольори дає максимальний контроль над тональністю в знімках.

Тут видно, скільки даних було втрачено при перетворенні з Grayscale. Перетворене зображення (внизу) має майже на 2/3 менше даних, ніж вихідне зображення (вгорі).

Найкраще буде спробувати застосувати цей метод, щоб потім уникати його за всяку ціну.

2) Зниження насиченості (Desaturate)

Оригінальне зображення

Перетворення в ч/б за допомогою Desaturate

На відміну від методу Grayscale, використання команди Desaturate не відкидає інформації про кольори зображення. Однак, і це деструктивний метод, оскільки, він не дозволяє потім змінювати або контролювати будь-які аспекти вже зробленого перетворення.

Для того, щоб знебарвити зображення, перейдіть до панелі інструментів в Photoshop і виберіть Image> Adjustments> Desaturate

І ще раз, така техніка теж є деструктивною, тому її теж варто уникати. 

3) шар Тон/Насиченість (Hue/Saturation) 

Вихідне зображення

Конвертоване в ч/б за допомогою шару Hue/Saturation

За допомогою коригувального шару Hue/Saturation ви отримаєте ті ж результати, що й методом Desaturate, є лише один виняток: оскільки, цей шар є коригувальним, його можна змінювати чи видалити на будь-якому етапі без втрат у вихідному знімку. Тому, така техніка вже не буде деструктивною. 

Щоби конвертувати вашу світлину з цим методом, знайдіть "Створити новий шар заливки" (Create new fill) чи кнопку коригувального шару (наполовину чорне, наполовину біле коло) в нижній частині палітри шарів і виберіть Hue/Saturation (можна вибрати і з "панелі виправлень" (Adjustments panel), якщо вона у вас видима).

На відкритій вкладці можливостей шару знайдіть повзунок "Насиченість" (Saturation) та посуньте його до -100.

Це також не ідеальний метод, бо тут не пропонується ніякого контролю в реальному процесі перетворення.

4) Суцільний чорний або білий шар 

Вихідне зображення

Перетворене в чорно-біле з використанням суцільного чорного шару на режимі змішування кольорів (Color blending mode)

Ще один простий спосіб перетворити картинку в чорно-білу. Створіть новий шар, заповнений чорним або білим, а тоді встановіть режим змішування для Color. Знову ж таки, цей метод не дає ніякого контролю над фактичною конвертацією, тому його краще уникати.

Щоб застосувати його, створіть новий порожній шар, натиснувши на New Layer на палітрі шарів (Ctrl / Cmd + Shift + N).

Вибравши порожній шар, перейдіть до Edit> Fill (Shift + F5) та оберіть чорний або білий. Тепер ваше зображення має бути заповненим обраним кольором.

На палітрі шарів знайдіть випадаюче меню для режимів змішування та виберіть колір.

Проміжні методи

Попередні чотири методики дуже прості. Вони, по суті, передбачають мінімальний контроль над фактичним процесом конвертації фото в ч/б. Проте, тепер, коли ви ознайомлені з ними, то зможете уникати всього вищеописаного, якщо очікуєте кращих результатів. З наступними методами ви зможете більше контролювати перетворення в чорно-білий, проте, доведеться докласти трохи зусиль, аби опанувати їх. 

5) Канали (Channels)

Зліва: вихідне фото

Справа: перетворене в ч/б за допомогою Каналів (Channels)

Для початку переконайтеся, що бачите вкладку Channels в палітрі шарів. Якщо її не видно, перейдіть до вікна у верхньому рядку меню і переконайтеся, що стоїть позначка на Каналах.

Ця техніка є деструктивною, тому спочатку переконайтеся, що працюєте над копією вихідного зображення в разі, якщо щось піде не так. Якщо не впевнені, перейдіть до Image> Duplicate, щоб Photoshop створив другий примірник файлу для роботи.

Коли вкладка Канали обрана, ви побачите чотири розділи (вони з'являться, коли шари будуть в палітрі шарів (Layer Palette) позначені RGB - червоний, зелений і синій. При виборі Червоного, Зеленого й Синього каналів по черзі ви побачите, як змінюватиметься ваш знімок в чорно-білому відносно інформації про кольори зображення.

Червоний канал

Зелений канал

Синій канал

Щоби таким чином ковертувати свій знімок, виберіть канал, який має найприємніший ефект. Вибір каналу буде варіюватися залежно від об'єкта зйомки та колірного діапазону на фотографіях. Після того, як ви зробили вибір, впевніться, що натискаєте на канал, з яким хочете працювати. Тепер на панелі інструментів виберіть Select> All (Ctrl + A або Cmd + A). Коли вибір активовано, перейдіть до розділу Edit> Copy (Ctrl / Cmd + C)

Наступним кроком буде вставити обраний канал у два інші. В нашому випадку зелений копіюється і вставляється в синій та червоний канали. По черзі оберіть інші два канали та перейдіть до Edit> Paste (Ctrl / Cmd + V).

Як тільки це буде зроблено, натисніть на канал RGB. Ви побачите, що зображення стало чорно-білим. Хоча, даний метод не забезпечує повного контролю над перетворенням, його використання може дати гарний результат.

Остаточний результат: Зелений канал вставлено в Червоний та Синій

6) Коригувальний шар Channel Mixer

Вихідне зображення

Зображення, перетворене в ч/б за допомогою коригувального шару Channel Mixer

Для більшого контролю можна використати коригувальний шар Channel Mixer, цей метод є неруйнівним. На палітрі шарів знайдіть "Створити нову заливку" (Create new fill) або кнопку коригування шару та виберіть Channel Mixer (чи виберіть його з панелі Adjustments).

На вкладці можливостей шару Channel Mixer натисніть на поле з написом Монохром (Monochrome).

Для точного налаштування зображення можна переміщати червоні, сині та зелені повзунки, доки не буде досягнуто бажаного ефекту. Значення на повзунках дуже чутливі, тому постарайтеся дуже обережно їх рухати, аби не видалити всі highlights та тіні в світлині.

7) Чорний та Білий коригувальні шари

Вихідне зображення

Перетворене зображення за допомогою Чорного та Білого коригувального шару

Тут функціонал є достатньо очевидним, але вибір даної техніки не завжди буде вдалим. Проте, це гарний старт для новачків. 

Для початку знайдіть "Створити нову заливку" (Create new fill) або коригувальний шар на палітрі шарів (Layer Palette) та виберіть чорно-біле (Black and White) (чи виберіть його на панелі Adjustments).

Ваше зображення вже перетворено в чорно-біле, на вкладці властивостей (properties tab) ви побачите масив колірних повзунків. Переміщення цих повзунків вправо зробить яскравішими  будь-які тони, що пов'язані з цим кольором; переміщення їх вліво буде затемнювати ці тони. Ідея в тому, щоб імітувати ефект використання кольорових фільтрів об'єктива, як це роблять при зйомці на чорно-білу плівку.

При переміщенні Червоного та Жовтого повзунків вліво ми "витягнемо" деталі в траві через затемнення тонів, пов'язаних з цими кольорами.

Для портретів найбільш помітними будуть зміни від переміщення Червоного та Жовтого повзунків. Для пейзажів - корисними стануть Сині та Зелені.

Як і з будь-яким коригуючим шаром, якщо ви передумаєте робити зміни, потрібно буде лише повернутися до вкладки властивостей (properties tab) та рухати повзунки до бажаного результату. Таке редагування є недеструктивним.

8) Gradient Map

Зліва: вихідне зображення

Справа: перетворене в ч/б за допомогою коригуючого шару Gradient Map

Gradient Map є найпотужнішим інструментом для перетворення картинки в чорно-білий колір. Він дозволяє контролювати кожен аспект тональності зображення. Але, водночас, саме через такий контроль даний інструмент є найскладнішим у використанні. Його варто добре вивчити, попрактикувати, аби він став для вас незамінним. 

Переконайтеся, що кольори фону й переднього плану встановлені на чорно-білий. Це можна зробити натиснувши D на клавіатурі. Тепер знайдіть Створити нову заливку (Create new fill) або коригувальний шар на палітрі шарів (Layer Palette), та виберіть Gradient Map.

Впевніться, що обраний градієнт йде від чорного до білого. Ваше зображення не є повністю монохромним. Ви помітите, що цей метод додає набагато вищого контрасту вже від самого початку, на відміну від інших методів. 

Приклад того, який вигляд матиме фото лише з застосуванням шару Gradient Map та без будь-яких інших редагувань

Примітка: якщо ваше зображення має вигляд негативу після створення коригуючого шару, просто натисніть кнопку реверсу (Reverse box) на вкладці властивостей шару.

Якщо ви забули відрегулювати кольори переднього та заднього плану, ваш знімок, ймовірно, має вигляд кольорового безладу. Просто натисніть на градієнт на вкладці властивостей і виберіть чорно-білий градієнт, щоб виправити це з мінімальною кількістю помилок.

Коли кольори переднього плану й фону не відрегулювати, то може вийти отаке зображення. Щоб виправити це виберіть чорно-білий градієнт (обведено синім кольором) в розділі пресетів редактора градієнта

На цьому етапі ви можете вирішити, що редагування завершене. Проте, Gradient Map пропонує набагато більше з точки зору контролю над тональністю зображення.

При подвійному клацанні на зображенні градієнта на вкладці властивостей вам відкриється редактор градієнта (Gradient Editor). На останньому із зображень нижче це продемонстровано. Там також є повзунки чорного та білого.

Якщо рухати нижні повзунки до середини, ви збільшите контраст в зображенні. Переміщення чорного повзунка поглибить тіні, переміщення білого - освітлить highlights (напрямок залежатиме від того, чи було ввікнено Reverse градієнта). Це дуже ефективний спосіб підвищити контраст фотографії не виходячи з конверсійного шару. Не забувайте стежити за гістограмою по тінях і світлу.

Натисніть на зображення градієнта, щоб увійти в редактор градієнта (зверніть увагу, що тут ввімкнуто Reverse)

Переміщення білого повзунка вправо (обведено червоним) зробить яскравішими highlight тони, а переміщення нижнього чорного повзунка вліво поглибить тіні.

Якщо ви маєте на меті затемнити highlights чи висвітлити тіні, то можна змінити колір повзунків. Для цього двічі клацніть на одному з повзунків. На цьому знімку темні тони є інтенсивнішими, ніж хотілося б, тому я двічі натиснув на тіньовий повзунок, як обведено на зображенні вище.

Ви повинні побачити кольорову палітру Color Picker (якщо ви не бачите червоний, як показано нижче, просто натисніть H для Hue). Натисніть на крайню ліву сторону палітри і перемістіть курсор вгору і вниз, поки ви не отримаєте тон, потрібний для найтемніших тіней (або highlights, якщо ви їх вибрали). Спробуйте рухати кольори лише вліво в палітрі. Бо все, що йтиме хоч трошки вправо матиме відтінок кольору.

При виборі кольору трохи вище за чистий чорний, тони в тінях стали значно "живіші"

Щоби дійсно контролювати тональність фото, можна впливати на напівтони (mid-tones) з Gradient Map. Натисніть просто під панеллю вибору градієнта й створіть новий слайдер.

Для контролю напівтонів у світлині створіть новий повзунок в редакторі градієнта (Gradient editor), клацнувши й перетягнувши його під градієнтом

Подвійне клацання на цьому слайді відкриє колірну палітру. Виберіть сірий тон (світлий, якщо хочете змінити світлі відтінки; темний, якщо хочете змінити темні тони) і натисніть ОК.

Виберіть колір відповідний до тонів, які ви бажаєте змінити в фото

Тепер перетягніть повзунок до точки, де вплив на картинку буде таким, як вам хочеться. Якщо тон не такий, як ви бажаєте, просто двічі клацніть по повзунку та ще раз виберіть новий відтінок. Можна створити необхідну вам кількість повзунків, що дасть вам повний контроль над кожним тоном в зображенні.

Спочатку може бути важко звикнути до цього інструменту, але з практикою ви його опануєте. Станом на сьогодні Gradient Map є найпотужнішим інструментом для перетворення фотографії на чорно-білу.

9) Adobe Camera Raw

Зліва: вихідне фото

Справа: фото, перетворене в чорно-біле за допомогою Adobe Camera Raw

Останнім методом перетворення знімка в чорно-білий є конвертація на raw стадії обробки. Це не дасть вам повного контролю над тональністю, проте в нього є великі можливості. Оскільки, ви працюєте з Raw файлом, незалежно від змін, які ви внесете, інформація про фото залишиться недоторканою, роблячи цю техніку абсолютно неруйнівною. Вона також дасть вам доступ до решти інструментів, доступних в raw процесі обробки після конвертації зображення. Ви отримаєте набагато кращий результат навіть без необхідності відкривати зображення в Photoshop.

Для початку, відкрийте фото в ACR (Adobe Camera Raw), відкривши Raw файл з Photoshop. На панелі праворуч буде ряд іконок. Знайдіть HSL / Grayscale і натисніть на неї.

Ви маєте побачити віконечко позначене "Перетворити в відтінки сірого" (Convert to Grayscale). Натисніть на нього.

Для перетворення Raw файла в ч/б в ACR, виберіть Convert to Grayscale а вкладці HSL

Вже тут у вас буде доступ до купи повзунків, які діють так само, як при використанні чорно-білого коригуючого шару (Black and White adjustment layer) в Photoshop. Можете гратися з ними до того часу, доки не вдовольнитеся отриманими тонами в зображенні.

Збільшіть фото у важливих областях, до прикладу, обличчя. Так буде добре видно, як той чи інший повзунок впливає на знімок

Якщо повернутися до базової панелі (Basic panel), у вас є доступ до всього базового функціоналу в ACR. Тут можна обробити Raw файл в звичайному режимі, а тоді повернутися до панелі HSL, щоб змінити повзунки в будь-якій точці (перш, ніж покинути ACR).

При перетворенні в ч/б на raw стадії у вас є доступ до всіх інструментів обробки в ACR. Скористайтеся цим для отримання гарного результату перед виведенням знімка до Рhotoshop

Після закінчення експортуйте фото в потрібний формат (або відкрийте його безпосередньо в Photoshop).

Правильний інструмент для роботи

Якщо ви все уважно прочитали, то вже маєте загальне уявлення про те, як використовувати кожен з методів для перетворення фотографій в ч/б у Рhotoshop. Зрештою, ви вирішите для себе:

Який з цих інструментів дасть найкращий результат?
Який з цих інструментів мені просто подобається?
Який з цих інструментів я ненавиджу?
Насправді, кращим методом буде той, що дасть бажаний результат (навіть з переліку інструментів, яких краще уникати). Просто продовжуйте практикуватись...


Posted on September 21, 2016 and filed under обробка фото.