8 універсальних порад для композиції

Автор Barry J Brady

Більшість фотографів-початківців, мабуть, думають, що Правило третин є головним правилом композиції. Так, справді, Правило третин стане у великій пригоді, коли фотограф не впевнений в тому, як правильно побудувати сцену. Але існує багато інших методів для поліпшення композиції: баланс, провідні лінії, симетрія, глибина різкості та інше - все матиме вплив на вашу фотографію. 

Фотографія - як картина. Фотографам відомо, що композиція - це перше, що помічає глядач. Слово "композиція" буквально означає "ставити разом". Отже, коли думаєте над компонуванням картинки, подумайте про елементи, що мають скластися. 

Художнє бачення підкаже вам, коли доречно використовувати певні методи, а коли ні. Більшість композиційних прийомів є лише рекомендаціями, тут мало жорстких правил. Вам пропонується відправна точка для компонування красивої картинки. Буває так, що ви бачите якусь сцену, та не знаєте як її захопити. Саме час задіяти якусь з композиційних технік та почати роботу. Методи поліпшення композиції були випробувані багато разів художниками, фотографами й кінематографістами всьому світу. Лише не будьте надто педантичними в дотриманні цих правил. Як тільки зрозумієте, як їх застосовувати, тоді й навчитеся виходити за рамки. Коли так робити, ваше бачення та кмітливість виведе фотографії на новий рівень. 

Зазвичай, в мистецтві фотографії потрібні експерименти й практика. Вивчіть свою камеру, експериментуйте зі зйомкою різних сцен в різних світлових умовах. Знайдіть те, що вам добре вдається та відточуйте цей навик. Вміння гарно скласти кадр не є тим, чого можна швидко навчитися, але постійно тренуючи око, ви зробите фото неперевешеними. 

Однією з переваг в побудові композиціє є те, що вам не буде потрібне якесь спеціальне обладнання. Найважливішими тут є камера та штатив. Так, штатив важко носити з собою. Проте, в багатьох ситуаціях він дуже допоможе, з його допомогою фото не будуть змазаними. 

Нижче вісім порад з композиції, що допоможуть поліпшити ваші фотографії.

Жовтий фунікулер та голубий будинок додають балансу до сцени

1. Баланс

Часто, коли розмістити модель чи об'єкт на одній третині картинки, на іншій частині кадру може залишитися пустий, нецікавий простір. Його часто називають негативним, але не тому, що поганий, просто він не в центрі уваги. На деяких фотографіях негативний простір добре спрацює; в інших, можливо, буде потрібен ще один об'єкт в кадрі чи навіть колір, щоб збалансувати центр інтересу. Фотографи користуються цим композиційним прийомом, щоб між основним об'єктом та допоміжним був баланс.

2. Провідні лінії

Ми дивимося на зображення так, як читаємо. В західному світі це зліва направо. Наші очі природно стежать за лініями в картинці. Якщо на фото дорога чи ріка, що звивається крізь зображення, око глядача буде автоматично дивитися вздовж цих ліній. Іноді цього досить, щоб зацікавити. 

Лінії ведуть нас крізь сцену. Вони можуть бути прямими, йти по діагоналі чи вигинатися. Важливо створити гарну динамічну точку входу до зображення.

Лінії у фото ведуть погляд далі по вулиці

3. Симетрія та повторюваність

Ми живемо в світі, який визначається симетрією та візерунками. Вони довкола нас у різних проявах. Є природні візерунки, які так цікаво фотографувати, та предмети, створені людиною, що підкреслюють баланс. Фотографувати симетричну сцену неймовірне задоволення. Вона вносить порядок до фото, дає відчуття спокою і гармонії. Але іноді добре порушувати симетрію, показати невпорядкованість, створити відчуття напруженості.

Симетричні двері

4. Ракурс зйомки

Зміна ракурсу при зйомці об'єкта має величезне значення для фотографії. Найприродніше знімати все з рівня очей. Проте, так роблять майже всі. Спробуйте змінити ракурс знімання, тоді й зміниться сприйняття самої сцени. Якщо фотографувати малих дітей або домашніх тварин з рівня їх очей, то покажете те, чого часто не бачать дорослі. Можете скористатися деякими з цих порад:

  • Станьте на стілець або сходи, щоб піднятися вище за об'єкт зйомки
  • Станьте на коліна чи ляжте, щоби об'єкт зйомки був вище вас (наприклад, фотографуючи поле квітів)
  • Фотографуйте об'єкт зверху
  • Знімайте під кутом, щоб підкреслити форму або текстуру

Зміна ракурсу знімання допоможе додати новизни в банальні рутинні сцени.


Переміщуйтесь довкола об'єкта зйомки, шукаючи правильний ракурс, доки фон не перестане відволікати

5. Фон

Тло, що відволікає, може повністю зіпсувати зображення. Людський погляд буде природно звертатись на ті ділянки фотографії, які є найяскравішими, найбарвистішими, найчіткішими та найконтрастнішими. Тому не забувайте про фон. Якщо ви бачите стовпи, відволікаючі візерунки, непідходящі кольори чи якісь інші предмети, доведеться змінити кут зйомки. Так, це не завжди можливо, але результату можна досягти, зробивши два-три кроки вліво/вправо чи назад/вперед. Пошукайте нейтральний фон або змініть значення діафрагми для досягнення малої глибини різкості, таким чином пом'якшиться тло.


6. Глибина

Фотографія є двовимірною формою мистецтва. Але можна застосувати деякі методи, щоби досягти тривимірності. Одним зі способів буде побудова картинки з переднім, середнім і заднім планом. Це створить глибину, погляд проходитиме крізь фотографію. З технічної точки зору це передбачає велику глибину різкості, тому переконайтеся, що використовуєте малий отвір діафрагми (тобто F/8, F/11 або F/16), тоді все на фотографії буде у фокусі. Цей метод особливо важливий при зйомці пейзажу.

Іноді вся сцена в фокусі має чудовий вигляд

7. Обрамлення

У світі повно природних та штучних об'єктів, що можуть бути використані для обрамлення моделей чи основного предмета. Наприклад, арки з дерев, брами в будинках... Розміщення об'єкта в середині таких природних рамок притягуватиме погляд до основного.

8. Підійдіть ближче

Вам часто хочеться включити в кадр побільше деталей, щоби показати якусь історію. Але глядач може заплутатися. Є вислів: "Менше - це більше". Мистецтво спрощення зображення нелегке, але, якщо все зроблено правильно, фотографія стане вражаючою, незабутньою. Тож, коли виявиться, що композиція має більше за один центр інтересу чи виглядає заплутаною, спробуйте зробити наступне:

  • Підійдіть до об'єкта зйомки максимально близько
  • Спростіть композицію
  • Уникайте будь-яких кольорів чи предметів у фоні, що відволікатимуть від основного
  • Використовуйте малу глибину різкості

Підсумок

Правила композиції є гнучкими. Насправді, немає правильного чи неправильного способу компонування фотографії, але є добрі способи, як це зробити швидко. Часом, звичайна сцена, яку правильно скомпонувати, стане по-справжньому великою фотографією. Важливо експериментувати з цими методами. Застосовуйте їх всюди, де можливо. Практикуйтеся в різних жанрах фотографії, щоби знати, коли яку композицію використати. Так поліпшаться не лише ваші знімки, ви навчитеся бачити сцену в кадрі так, як вам подобається. 


Posted on November 10, 2016 and filed under композиція.