14 елементів композиції, які допоможуть покращити ваші роботи

Робота над «поглядом фотографа» - складна справа.  У когось це відбувається природно, але для інших потрібен час і зусилля, щоб покращити свої візуальні навички та вміння щодо композиції у фотографії. Пропонуємо вам прочитати декілька простих, але важливих порад, які допоможуть у  роботі.

1. Не намагайтесь досягнути досконалості

Важливо зрозуміти, що немає такого поняття як «ідеальна» композиція». Як і в будь-якому мистецтві, ви ніколи не досягнете тієї точки, на якій зможете зупинитися та сказати, що саме це - «досконалий» знімок. Однак, можна цілком наблизитися до цього й зробити знімок з відмінною композицією. Фотографічна композиція складається з багатьох елементів, основні з яких ми розглянемо докладніше трохи нижче. Світлина необов'язково має містити всі ці елементи. Використовуйте один або декілька, в різних комбінаціях.

2. Простота

Одне з основних правил – взаємодія елементів у кадрі та їх кількість. Що вартує додати в кадр, а що залишити поза ним. Зазвичай, хочеться помістити туди відразу якомога більше всього цікавого. Але коли ви думаєте про композицію – будьте уважнішими, визначіть що важливо, а що ні. Багато вражаючих знімків мають просту, проте ефектну композицію. Кількість важливих елементів у світлині обмежена, що дозволяє погляду глядача зосередитися на головному, а не вишукувати в хаосі об'єктів саме те, що хотів показати фотограф.

3. Правило третин

Правило третин - основне правило хорошої композиції, доступне новачкам і використовується професіоналами. Його ще називають «золотим перетином», що не зовсім вірно. Суть методу - подумки провести в кадрі дві лінії по вертикалі і дві по горизонталі, поділяючи кадр на три рівних секції (всього дев'ять секцій). Потім ми формуємо кадр так, щоб значущі елементи знімка знаходилися на лініях або в місцях їх перетинів. Не обов'язково точно, але максимально наближено. Це правило дуже просте, але неймовірно ефективне. Наприклад, для пейзажу - розташуйте лінію горизонту по нижній лінії, при цьому так, щоб гора була в районі правої вертикальної лінії, а вершина гори припадала на точку, де вона перетнеться з верхньою лінією. У портреті - скомпонуйте кадр так, щоб очі розташовувались на перетині верхньої лінії з вертикальною.

4. Пейзажна композиція

Ефективно використовуйте композицію при зйомці пейзажів. В першу чергу запитайте себе –  що саме ви хочете зняти? Вода, гори, горизонт, схід сонця або каміння на передньому плані? На чому будете робити акцент? Використовуйте правило третин та багатоплановість. Наявність цікавого ближнього плану додає пейзажу глибини та масштабу.

5. Лінії

Лінії - один з найбільш ефективних способів створення знімка, що викликає емоції. Горизонтальні та вертикальні лінії надають знімку строгості та чіткої структури. Подумайте, де кожна лінія світлини починається й закінчується. Лінії можна використовувати для підкреслення головного об'єкта в кадрі. Дороги, річки, дроти, огорожі - безліч речей і предметів можуть стати лініями, якщо ви зумієте їх використати. При роботі з вертикальними й горизонтальними лініями стежте за тим, щоб їх вертикальність і горизонтальність була дотримана відразу. «Завалений» горизонт або «падаючий» будинок може безнадійно зіпсувати кадр. 

6.  Форми

Коли ви зрозумієте роль ліній і те, як вони працюють в композиції, то почнете помічати й використовувати форми. Спробуйте трохи абстрагуватися від предмета зйомки й оцінити форми елементів у кадрі. Важливо зрозуміти як вони співвідносяться один з одним. Трикутні та квадратні форми простіше знайти і передати, ніж м'які округлі. Мова не йде про конкретні предмети – форма може бути виражена овальним озерцем або острівцем дерев в полі, комбінацією декількох предметів, які в цілому утворюють трикутник і т.п. Використання форм  дозволить підсилити ефект вашого кадру.

7.  Контраст

Коли ви вже зрозуміли що є вашим об'єктом, подивіться на його контекст і оточення. Як його колір, форма, текстура, освітленість співвідноситься з середовищем. Якщо є якась чітка кореляція - можна попрацювати з нею і таким чином створити композицію. Якщо вони сильно різняться – підкресліть це розходження, щоб посилити візуальний ефект і підкреслити головний об'єкт. Прикладів може бути безліч – яскравий осінній листок на сірих каменях, маленька ручка новонародженого в руці його матері...

8. Обрамлення (фреймінг)

Природне обрамлення предмета зйомки, розташованого по центру, це перше, що спадає на думку. Проте часом виглядає трохи дивно і не завжди пов'язано з об'єктом. Спробуйте перемістити об'єкт в один чи інший кут і подивіться, що з цього вийде. Обрамлення може бути частковим, наприклад, крона і стовбур дерева збоку і зверху. Але не варто завжди уникати центрування об'єкта. Іноді це навпаки дає сильніший ефект. 

9.  Вільний простір

Важливо правильно оцінювати простір довкола об'єкта. При роботі з іншими дрібними об'єктами виникає бажання зняти його «крупно», щоб максимально заповнити ним кадр. Але враження буде сильнішим, якщо ви дасте об'єкту «дихати», залишивши простір навколо нього. Особливо, якщо це простір, що контрастує з самим об'єктом. Перед тим, як натиснути на спуск, спробуйте трохи погратися з розміром та оточенням об'єкта в кадрі, можливо остаточне рішення буде відрізнятися від початкового.

10. Кут

При роботі з об'єктом не забувайте про кут, під яким ви його знімаєте. Найчастіше знімають «в лоб», але не факт, що так ваш об'єкт буде виглядати найкраще. Спробуйте різні кути та точки зйомки, можливо знайдете щось цікавіше.

11.  Перспектива і маска

Маска і перспектива – це те, що в першу чергу важливо для пейзажу. Але не забувайте про це й при інших зйомках. Елементи, розташовані на віддалі, додадуть глибини вашому знімку. Цей ефект можна використовувати й для того, щоби навпаки надати значення тому, що розташоване на передньому плані.

12. Симетрія і повтори

Ефективне використання симетрії та повторюваних деталей дозволить робити дуже цікаві світлини, особливо, якщо ви працюєте з архітектурою. Спробуйте знайти повтори, лінії, текстури, форми - все, що можна використовувати. Важливо також знайти точку симетрії й сконцентруватися на ній. Будьте обережні при формуванні кадру, щоб зайве не зіпсувало симетрію, тоді ви досягнете від неї максимального ефекту.

13.  Кадрування

Практично всі програми для роботи з фотографіями мають інструменти кадрування. Так що ви цілком можете скористатися ними, щоб відрізати зайве й залишити тільки те, що вам потрібно. Крім того, ви цілком можете дозволити собі погратися зі співвідношенням сторін. Наприклад, зробити знімок квадратним для більшого ефекту, або відрізати зверху і знизу, зробивши ефект панорами.

14. Більше практики

Щоб навчитися, потрібно більше практикуватися. Знімайте більше, знімайте частіше. Не соромтесь витрачати сотні кадрів на одне і те ж, щоб експериментувати й пробувати різні композиційні прийоми. Використовуйте їх завжди, навіть коли просто знімаєте в поїздці або в компанії друзів.

Переклад з http://lightroom.ru/photomaster/379-14-yelementov-kompozicii-sposobnyx-mgnovenno.html


Posted on July 11, 2015 and filed under композиція.